logo

ClassicMC.no

LITT AV HVERT

Julegavetipset

Julegavetipset

Årets julegavetips: "Klassiske motorsykler & scootere i Norge". Her får du 204 sider, spekket med fargebilder og omtale av mer enn 50 klassiske motorsykler og scootere fra 1920-tallet, og frem til 1980-tallet.

Fra Arkivet: Honda CB900F Super Sport

Fra Arkivet: Honda CB900F Super Sport

Kilde/tekst-foto: Honda Motor Company LTD

Fra Arkivet: Zundapp GTS 50 & KS50

Fra Arkivet: Zundapp GTS 50 & KS50

"Målestokk for kvalitet og pålitelighet" krev Zundapp i salgsbrosjyren til modellen GTS 50. Mopedene fra fabrikken i Nurnberg ble da også kjent for sin gode kvalitet, og solide konstruksjon. De mest kjente moped-modellene var Belmondo, Falconette, Bergteiger, Combinette, KS og GTS. De mest utbredte modellene i Norge på 1970- og 1980-tallet var KS 50 og GTS 50.

Fra Arkivet: Suzuki T500 & GT550

Fra Arkivet: Suzuki T500 & GT550

For de som drømte om en stor og rask 2-taktstwin var Suzuki T500 løsningen.

Fra Arkivet: Kawasaki Z1000ST

Fra Arkivet: Kawasaki Z1000ST

Da Kawasaki lanserte Z1000ST i 1979 skrev de følgende overskrift i salgsbrosjyren: -The legendary Z1000 is "born again" with more power, more style, more refinement-and better than ever with a shaft drive system.

Fra Arkivet: Moto Guzzi 1000SP

Fra Arkivet: Moto Guzzi 1000SP

"A technical revolution, the integral braking system". Slik lød superlativene i salgsbrosjyren til Moto Guzzi når de skulle pushe ut 1000SP i 1978. Modellen kom som et resultat av Alejandro De Tomasos ide om at Moto Guzzi måtte tilby en sportstourer. 1000SP benyttet bl.a. samme ramme og eksosanlegg som på Le Mans. Kåpen på 1000SP som Guzzi utviklet i fabrikkens egen vindtunnel, ble testet ut på kveldstid. Årsaken var at motoren som dro viftebladene i vindtunnelen trakk såpass mye strøm at produksjonen i selve fabrikken ikke fikk tilstrekkelig med strøm.

Fra Arkivet: PUCH mopeder, bygget for hardkjøring.

Fra Arkivet: PUCH mopeder, bygget for hardkjøring.

Østerrikske PUCH ble grunnlagt i Graz i 1899, og startet med produksjon av tråsykler. Etter hvert utvidet de til å lage motorsykler og mopeder. Mopedene som bar logoen til PUCH på bensintanken var kjent for sin pålitelighet, og det litt særpregede designet. På 1970- og 1980-tallet var PUCH den største Europeiske produsenten av mopeder. Det var særlig de to modellene Maxi og Monza som slo an hos ungdommen, og her er litt "skryt" fra PUCHs salgsbrosjyrer i Norge.

Fra Arkivet: Crescent 3-hjuls transportmoped

Fra Arkivet: Crescent 3-hjuls transportmoped

3-hjulsmopeder var i sin tid et rimelig og effektivt transportmiddel. De ble oftest brukt av firma i byer og tettsted, og egnet seg utmerket til å frakte varer i nærområdet. Typisk bruksområde var budkjøring over korte strekninger, som et alternativ til bil. Svensk-produserte Crescent var en av disse små, og markedsførte 3-hjulingen under slagordet "Crescent- så slipper du å angre deg". De slo samtidig et slag for det lave forbruket, og med kun 0.25 liter på mila skulle det ikke stå på drivstoffutgiftene.

Fra Arkivet; Harley-Davidsons modellkatalog fra 1987

Fra Arkivet; Harley-Davidsons modellkatalog fra 1987

I 1987 skrev Harley-Davidson følgende tekst på framsiden av salgskatalogen: "Things are different on a Harley". Sant nok, for sammenlignet du kjøreopplevelsen mellom en Big-Twin fra Milwaukee med f.eks en rekkefirer fra en hvilken som helst japansk mc-produsent så snakker vi om to ytterpunkt.

Hva kostet klassikeren da den var ny?

Hva kostet klassikeren da den var ny?

Hvor mye måtte kundene punge ut med på 1970- og 1980-tallet for å få kjøpt ny motorsykkel, og hvordan var kjøpekraften den gangen sammenlignet med i dag? Her er noen klassikere med "prislapp", og i parantes står gjennomsnittlig årslønn for det respektive året. Til sammenligning så var snittlønna i 2024 på kr 704.700,-

Cafe-racers

Cafe-racers

De to cafe-racerne jeg presenterer her vitner om kreativitet og kompetanse, og tar stilarten til nye høyder. Cafe-racere må ikke lenger bygges på engelske twinner.

Oslo Motor Show 2025

Oslo Motor Show 2025

Årets motorshow skuffet ikke, tvert imot. Motorsykkel-utstillingen var som vanlig variert, og vurderes til hakket bedre enn i fjor. Chopperne var som forventet godt representert, men med godbiter som MV Agusta, Laverda, Ducati, og sist men ikke minst et par virkelig gamle storheter fra Norton og merkets gullalder innen racing, ble det mye fint å hvile blikket på. Her er noen av høydepunktene fra mc-ustillingen.

Bremen Classic Motorshow 2026

Bremen Classic Motorshow 2026

Vinterdvalen er ventetid for mc-entusiastene i påvente av en ny vår. Nå skjer det heldigvis en rekke arrangement i inn- og utland i løpet av "mørketida", og blant disse finner vi Bremen Classic Motorshow, og ikke minst Oslo Motor Show. Sistnevnte åpner dørene for publikum fredag 24.oktober kl 10.00.

Retro-nyheten; Honda CB1000F

Retro-nyheten; Honda CB1000F

Foto: Honda Motor Europe Ltd.

Moped-mannen

Moped-mannen

Da Knut Eliesen fra Hvam tok opp igjen mc-interessen for noen år siden, restaurerte han like godt drømmesykkelen fra ungdomsårene, en Tempo Cross. Arbeidet førte han inn i “ Tigerstadens Tempoklubb”, og her ble interessen for gamle mopeder vekket. Vi har vært en tur i “vognskjulet” for å se på mopedsamlingen som på det meste bestod av nærmere 25 tynne tohjulinger.

Knut glemte aldri Maduraen

Knut glemte aldri Maduraen

Oktober betyr at mc-sesongen går mot slutten, og vinterlagringen av motorsykkelen er rett rundt hjørnet. Før den settes bort er det noe vedlikehold som er greit å utføre. Det bidrar til en driftsklar og sikker motorsykkel når våren kommer.

Høstmarkedet på Ekeberg

Høstmarkedet på Ekeberg

Tross nedbørsvarsel på yr.no og et blygrått skydekke over hovedstaden, fant mange veien til NVKs Høstmarked på Ekeberg lørdag 20.september. Formiddagen bød på oppholdsvær, og langs rekkene av salgsboder ble det handlet stort og smått.

Stinn brakke på Tyrigrava

Stinn brakke på Tyrigrava

Med 20 grader og skyfri himmel over hovedstaden, satte mc-folket kursen for Tyrigrava og onsdags-treffet. Vi skriver 17.9, hvilket betyr at vi er over halvveis ut i september, og for mc-entusiastene betyr det at sesongen drar seg mot slutten. Derfor valgte mange å nyte denne godværsdagen, og kveldens "onsdags-treff" på "Grava" ble intet mindre enn stinn brakke av både nytt og ikke minst gammelt "jern".

BSA er back in business

BSA er back in business

Foto: B.S.A. Company/Erling Sande A.S/Hallgeir Muren

-Jeg kaller den for Otto2

-Jeg kaller den for Otto2

Hvem: Mette Karin Vikaskag, miljøterapeut, 61 år, bosatt i Oslo

Mc-salget januar-august 2025

Mc-salget januar-august 2025

Foto: Borgvald Moen

Stram wire på Gardermoen Raceway

Stram wire på Gardermoen Raceway

Fredrik Solheim på sin Harley-Davidson venter på grønt lys.......

Annonser din mc gratis i 30 dager

Annonser din mc gratis i 30 dager

Annonser din mc gratis nå her på classicmc.no

Ekebergmarkedet høsten 2025

Ekebergmarkedet høsten 2025

September betyr at en nytt Ekebergmarked er i emning, og høstens marked finner sted på Ekeberg Camping 19-20.september. Med salgsboder, klubbstands, er det mye å oppleve, og kanskje finner du akkurat den delen du savner, og som må på plass for å få motorsykkelen komplett.

-Vi skal kjøre Uralen til Spania

-Vi skal kjøre Uralen til Spania

Innimellom alle de moderne og hyperraske motorsyklene som oftest fyller opp parkeringsplassen på Tyrigrava, dukker det opp en og annen mc litt utenom A4. Motorsykkelen som bokstavelig talt skilte seg ut i mengden denne onsdagskvelden var en knallrød Ural 650 med sidevogn fra 1995, som tilhører Bjørnar Sulen Naustvik og kona Monica Sulen Naustvik

Drottningr Mc Østlandet

Drottningr Mc Østlandet

I det jeg ruller inn på parkeringsplassen foran klubbhuset til Powerplant Mc Mideast på Holter, får jeg øye på de der de står samlet rundt et knippe customiserte Harleyer. Latteren sitter løst, og stemningen er på topp. Jeg legger raskt merke til den rocka klesstilen med langt hår, sorte jeans, skinnvester og tatoveringer. Her snakker vi queens of custom, og det er akkurat det de er; mc-klubben "Drottningr Mc Østlandet".

Aina og Yamahan

Aina og Yamahan

Hvem: Aina Hansson, akupunktør, 50 år, bor Brumunddal

Vi kjører Yamaha XSR 900 GP

Vi kjører Yamaha XSR 900 GP

Borgvald i fint driv på XSRn ute i Follo

Lisas customiserte Sportster

Lisas customiserte Sportster

"Det var lyden som fikk meg til å kjøpe en Harley-Davidson" sier Lisa Giovannini, peker på Sportsteren og smiler. Den ganske så ombygde Harleyen brukes flittig, og i sommervarmen nyter Lisa dagene i salen på customen hun har bygget.

Retro i regi av Royal Enfield

Retro i regi av Royal Enfield

Enfield Cycle Company ble etablert allerede i 1893, og firmaet produserte bl.a. tråsykler, gressklippere, våpen og ikke minst motorsykler. Den første motorsykkelen badget Royal Enfield kom i 1901 under slagordet "Made like a gun".

Harlem Motorcycles

Harlem Motorcycles

Skulle du oppholde deg i Frankrike, nærmere bestemt i Nice, så anbefaler jeg at du svinger en tur innom Harlem Motorcycles.

AMCAR/ReFuel; også for mc-bevegelsen

AMCAR/ReFuel; også for mc-bevegelsen

AMCAR/Refuel har skaffet seg en betydelig posisjon i motormiljøet, og godt er det. Vi trenger en faglig tung organisasjon som fremforhandler gode rabattavtaler, enten det er snakk om forsikring, og reservedeler. Kanskje enda viktigere er dialogen med myndighetene.

Knucklehead vs Evolution, eller originalen vs retroen

Knucklehead vs Evolution, eller originalen vs retroen

Med 122-års sammenhengende mc-produksjon, troner Harley på toppen som verdens eldste mc-produsent. Det som startet i et lite treskur i Milwaukee i 1903, utviklet seg til å bli et av verdens mest kjente “brands”. Noen Harley-modeller har vært mer betydningsfulle enn andre, og vi har sett på en av disse og

Shovelhead 1200 FXE

Shovelhead 1200 FXE

Custom- og chopperkulturen har sitt opphav i Amerika, og kulten knyttes ofte til Harley-Davidson og biker-kulturen. Det ikoniske merket med røtter fra Milwaukee har skapt både frykt og beundring, der de dundrer langs landeveien, ombygd etter alle kunstens regler.

Selg din MC på classicmc.no

Selg din MC på classicmc.no

Amcars Fuel Fest og et knippe klassikere

Amcars Fuel Fest og et knippe klassikere

Amcars 50-årsmarkering "Fuel Fest" på Nova Spektrum lørdag 14.juni ble en suksess, og selvsagt var det plass til motorsykler under jubileumsfesten, og ikke bare biler.

Rockers vs Mods

Rockers vs Mods

Rockerne og Mods hadde sin opprinnelse i England på 1960-tallet. De to gruppene hadde ulik sosial tilhørighet, og kjørte ganske så ulike 2-hjulinger.

Honda-kavalkaden; et lite tilbakeblikk

Honda-kavalkaden; et lite tilbakeblikk

Da Honda laget sin første egenproduserte mc, Dream 98 ccm i 1949, var dette starten på et industrieventyr uten sidestykke. Merket har opp gjennom tiden laget en rekke trendsettere, og tok svært tidlige i bruk 4-taktsmotorerer i sine mopeder og motorsykler. Her er et lite tilbakeblikk på noen av klassikerne fra Honda.

Onsdags-mc på Tyrigrava 14.mai

Onsdags-mc på Tyrigrava 14.mai

Mc-sesongen er i full gang, og onsdags-tradisjonen tro så fyltes Tyrigrava opp med motorsykler i kveld. Et knippe klassikere hadde funnet veien inn på plassen, og her er noen av maskinene som vekket opp minner fra fortiden.

Vårmønstringen på NOVA Spektrum i Lillstrøm

Vårmønstringen på NOVA Spektrum i Lillstrøm

Klemmet Christian Fidje tok turen til Lillestrøm på sin Suzuki GSX-R1100, 1987-modell. En flott og klassisk superbike som etter hvert har blitt et sjeldent syn.

The Clubhouse Festival

The Clubhouse Festival

Roger Søtter (t.v) fra Dogs & Saints MC er treffansvarlig, og med på laget har han Marcel Lelienhöf fra Unforgiven MC.

Onsdags-mc på Tyrigrava

Onsdags-mc på Tyrigrava

Etter en runde innom Tyrigrava onsdags kveld, var det ingen tvil lenger; våren er på plass, og det var mc-folket også. Det var stinn brakke, hundrevis av motorsykler og duften av kaffe, vafler og hamburgere,

Turtipset; Dalslandsregionen i Sverige

Turtipset; Dalslandsregionen i Sverige

Foto: Borgvald Moen

VÅRMARKEDET 3.mai

VÅRMARKEDET 3.mai

Vårmarkedet på Ekeberg lørdag 3.mai ble en fin opplevelse, og sletta på Ekeberg var godt fylt opp av salgsboder, egen finbilparkering og ikke minst merke-klubber for både 2- og 4-hjulinger.

Z1OCN Rally; et tilbakeblikk

Z1OCN Rally; et tilbakeblikk

Z1OCN Rally er blant de årlige høydepunktene for Kawa-entusiastene, og selv om treffet har fått navn etter klassikeren Z1-900, er det litt av hvert å se av klassiske Kawasaki-modeller på treffet. I 2019 fant treffet sted på Motangen ved Blaker, og her er et lite tilbakeblikk i påvente av det 33.internasjonale Z1OCN Rally som finner sted på Sageneset Feriesenter helgen 27.6-29.6.2025.

Horex

Horex

Horex tilhører de litt sjeldne mc-produsentene. Merket ble etablert av Fritz Kleemann i Tyskland i 1923. Ikke ulikt andre mc-produsenter så kjøpte Horex motorene fra andre leverandører i oppstartfasen. På 1930-tallet hadde imidlertid selskapet tilstrekkelig kapital og teknologi, og utviklet sine egne motorer.

Sidevogn spesial

Sidevogn spesial

Motorsykkel med sidevogn var utbredt både i mellomkrigstiden, og i årene etter 2.verdenskrig og frem til 1960-tallet. Ekvipasjen var effektiv, langt rimeligere enn bil, og bilen var heller ikke alment tilgjengelig her i Norge før i 1960. Da bilsalget ble fritatt for restriksjoner, var dette begynnelsen på slutten for sidevognsekvipasjens popularitet som nyttekjøretøy, men helt borte ble de heldigvis ikke. Selv har jeg kjørt sidevognsykkel (Hondaen på bildet over) i mer enn 25 år, og det var både morsomt og praktisk, særlig i perioden som småbarnspappa. Da var det bare å plassere de små i vogna og dra på turer og treff. Det var ingen grunn til å legge mc-interessen på hylla, tvert imot.

Skogsløpet; et tilbakeblikk

Skogsløpet; et tilbakeblikk

Norsk Veteran Motorsykkel Club, eller NVMC som vi ofte sier, har samlet veteranmotorsyklistene i over 50 år. Klubben ble stiftet i 1974, og hver sommer samles medlemmer fra hele landet til det som er klubbens årlige høydepunkt, "Skogsløpet". Her er et lite tilbakeblikk fra Skogsløpet i 2015, i påvente av årets Skogsløp som finner sted på Selbu camping 27-29.juni, i regi av Stjørdal Veteran Motorsykkel Club.

Indian Summer Meet; et tilbakeblikk

Indian Summer Meet; et tilbakeblikk

Norsk Indian Klubb er i vekst, og i en tid der flere veteranklubber opplever stagnasjon eller nedgang i medlemstallet, er indianerne på oppadgående. De er synlige i "Eplehagen" på de to årlige delemarkedene på Ekeberg, har egen nettside (www.indianklubb.no), og ikke minst eget medlemsmagasin med den slående tittelen "Røyksignaler". Sist men ikke minst er klubben kjent for sine internasjonale Indiantreff, og det årlige Indian Summer Meet. Årets Summer Meet går av stabelen 14-17.august på Hunderfossen. I påvente av vår, sommer og Indian Summer Meet 2025, byr jeg på et lite tilbakeblikk fra et tidligere Indian Summer Meet, nærmere bestemt fra Fagernes i 2021.

Triplene på Tyrigrava

Triplene på Tyrigrava

En onsdags-kveld på Tyrigrava er for mange mc-entusiaster i Oslo-regionen ukens høydepunkt. Kaffe og vaffel, kald cola, uformell dekksparking, en og annen burn-out, og sist men ikke minst maskiner fra A til Å hva angår merker og modeller gjør kvelden til ukens opplevelse. Jeg glemmer ikke en onsdags kveld for noen år tilbake, ja før stedet ble pusset opp. Hvorfor? Jo, fordi en sverm av Kawasaki-tripler inntok "Grava" i en herlig tåke av blårøyk. Disse illsinte og hyperraske 2-takterne satte tross alt mc-miljøet på på hodet på 70-tallet, og vakte helt sikkert minner hos mange på treffplassen denne sommerkvelden.

Mc-Messen; et tilbakeblikk

Mc-Messen; et tilbakeblikk

Årets MC-Messe som skulle vært arrangert på Lillestrøm ble som kjent avlyst, og mange ble forsteålig nok skuffet. For mange er denne messen vinterens høydepunkt i påvente av at vårsola varmer asfalten og mc-sesongen skal komme tilbake. Forrige gang messa ble avlyst var i 2022 da Covid sørget for stengte dører. Denne gangen var det finansene som ikke strakk til. Bransjen viser til "bunnlinjen" for 2024, et år som etter sigende skal ha vært tøft rent økonomisk. De fant det ikke forsvarlig å gjennomføre arrangementet, men lover at vi kan glede oss til Mc-Messen i 2026. Ventetiden er lang nok, så et tilbakeblikk på klassikere fra tidligere messer som du kan se her, er jo et aldri så lite plaster på såret. Blankpolerte klassikere blir vi jo aldri lei av å se.

Danskens Atlanta

Danskens Atlanta

Norsk mc-produksjon er beskjeden, og assosieres ofte med Tempo. Det har imidlertid vært flere produsenter, og en av disse var Atlanta. Produksjonen ble kortvarig, men eksklusiv med tanke på at Atlanta benyttet noe så ikonisk som motor fra JAP.

Rockerne på Ryes

Rockerne på Ryes

Urbane mc-cafeer er for mange motorsyklister et yndet treffsted. En av de mest legendariske er utvilsomt "The Ace Cafe" i London. Stedet har vært samlingspunktet for mc-entusiaster i en mannsalder, og trekker mc-folk fra London og omegn. Jeg har vært der selv, og det kan ikke beskrives men må oppleves. Hva så med vår egen hovestad Oslo? Hva kan den by mc-folket på? Cafeen "Ryes" lå en gang på "Løkka", og hadde atmosfæren og beliggenheten. Urbant miljø, midt i hovestaden, og på selveste Grunerløkka. Så en dag var den borte, og innsiden av vinduene var tildekt med grått papir. Closed....over og ut! Jeg glemmer imidlertid ikke et av de siste store mc-arrangementene der en juni-lørdag i 2016, da Rockerne inntok stedet, og dominerte gatebildet med sine caferacere. Det var magisk, og nesten litt uvirkelig. Her er et lite tilbakeblikk fra det som for meg var det norske alternativet til "The Ace Cafe", så lenge det varte......

"Battle of the twins og en bensinstasjon"

"Battle of the twins og en bensinstasjon"

Noen velger Nurburgring, jeg har min egen «ring». Den går fra Oslo og ut E6 til Klemetsrud, videre til ytre Enebakk, innom YX i Flateby, deretter i retning Lillestrøm og til slutt tilbake til Oslo. «Ringen» er passe lang og akkurat passe kupert, og underveis ble det tid til noen betraktninger omkring bensinstasjonens funksjon før og nå. Var alt bedre før?

80-tallsikonet Suzuki GSX750ES

80-tallsikonet Suzuki GSX750ES

Ved inngangen til 1980 ble det gjort ganske så radikale endringer i mc-designet. 1970-tallets myke og dråpeformede linjeføring ble erstattet av en mer kantete, rektangulær og rett linjeføring. Kåpe som standardutrustning ble vanlig dette tiåret, og motorteknologien tok stadig nye skritt på utviklingsfronten. Jeg har gått «tett på» historien bak Suzuki GSX750ES, en sykkel som er så typisk 1980-tallet det er mulig å tenke seg, men som i dag er et sjeldent syn i den norske mc-floraen.

Jeg har testet klassikeren Suzuki Cavalcade 1400 LXE

Jeg har testet klassikeren Suzuki Cavalcade 1400 LXE

Jeg har sett nærmere på Suzukis alternativ i touringsegmentet fra det optimistiske 80-tallet, klassikeren Suzuki Cavalcade 1400LXE, og testkjørt touringkjempen som nå er godt etablert i veteranenes rekker.

Klassiske motorsykler & scootere i Norge

Klassiske motorsykler & scootere i Norge

-Årets julegave til alle klassikerentusiaster. Kr 398,-

"Tanken om egen butikk hadde surret rundt i hodet på meg"

"Tanken om egen butikk hadde surret rundt i hodet på meg"

Kenneth Laurendz smiler og drar litt på det, da jeg spør hvordan han fikk ideen til Deathtrap-Custom AS, butikken han driver i Ski, noen mil sør for Oslo. "Jeg hadde jobbet en del år hos Harley-Davidson i Oslo, og etter hvert så begynte det å surre en tanke rundt i hodet om å starte egen bedrift", sier han og lener seg tilbake i sofaen. Jeg står midt i lokalet, omgitt av "parts and acsessories" som det heter på fagspråket, og konstaterer at her er mer enn nok av deler til å bygge en hel chopper. Rammer, hjul, motorer, styrer, girkasser, bremser, styrer og hendler. Jeg kunne fortsatt fra A til Å, noe som firmaets egen nettside vitner om. Her finner du det meste.

Bremen Classic Motorshow

Bremen Classic Motorshow

Bremen Classic Motorshow er virkelig verdt et besøk dersom 2-og 4-hjulinger i klassisk innpakning er av interesse. Dette er blant de største arrangementene i sin genre i Europa. Jeg var der for 2 år siden, og jeg kan virkelig anbefale å bruke helgen 31.januar til 2.februar 2025 i messehallene i Bremen. Her er et lite utvalg av det som var å se i 2023. Mer info om arrangementet finner du her: www.classicmotorshow.de

Internasjonalt BSA-treff i Fredrikstad

Internasjonalt BSA-treff i Fredrikstad

Det internasjonale BSA-treffet 2024 ble arrangert av den norsk BSA-klubben i Fredrikstad i august. Der samlet det seg i overkant av 200 BSA-entusiaster fra mange europiske land for feire merket som i 1954 var verdens ledende motorsykkelprodusent. BSA som hadde basen sin i Birmingham gikk konkurs i 1973, et et industrieventyr var slutt. Nå er imidlertid merket tilbake med retroklassikeren Gold Star, hvilket er gledelig for gamle og nye entusiaster. Her er et lite utvalg av maskinparken som var samlet en hel uke i plankebyen i august til et svært godt gjennomført arrangement, med fellesturer og et rikholdig utvalg av kulturelle aktiviteter.

Mc-Klubber

Aktuelle klubber for deg med klassisk motorsykkel:

Oslo Motor Show

Oslo Motor Show

"Nåløyet skal være trangt når en motorsykkel skal stilles ut på Oslo Motor Show" sier Bjørn Henning Larsen, og lener seg lett mot en spektakulær Excelsior fra 1916.

Yamaha YZF-R1: En kommende klassiker

Yamaha YZF-R1: En kommende klassiker

Tiden går, og utviklingen likeså. Motorsykler jeg mener å huske at er relativt nye, viser seg ofte å brått være langt eldre enn hva hukommelsen tilsier. At Yamaha YZF-R1 nå nærmer seg veteranstatus, og dermed skal inn i det «gode selskap» sammen med modeller som Tempo og BSA er rart å tenke på. R1 kom imidlertid allerede i 1998, og i 2028 når den første årgangen den magiske 30-årsgrensen

Mosten Mc

Mosten Mc

Mosten MC ligger rett utenfor det vesle tettstedet Allingåbro, midt på Jylland. Klubben som ble stiftet i 1982 er blitt intet mindre enn en institusjon for de med klassikere og veteraner. Klubben arrangerer i all hovedsak 3 treff i løpet av sesongen, der to av de er rene mc-treff for veteraner- og klassikere.

Norsk Indian Klubb

Norsk Indian Klubb

Interessen for Indians motorsykler, som i sin tid var den tøffeste konkurrenten til Harley-Davidson, var stigende blant eiere av gamle «Indianere» utover på 2000-tallet. Tiden var derfor moden for å samle «stammen», og med ildsjelers entusiasme og engasjement ble Norsk Indian Klubb etablert i november 2003. Fra å være en håndfull entusiaster har klubben vokst jevnt og trutt, og teller i dag over 166 medlemmer. Klubben samler i dag Indian-eiere fra hele landet, og arrangerer bl.a. det årlig «Indian Summer Meet» hvert år i august. I tillegg er klubben representert med egen stand på Ekebergmarkedet hver vår og høst.