Moped-mannen

Da Knut Eliesen fra Hvam tok opp igjen mc-interessen for noen år siden, restaurerte han like godt drømmesykkelen fra ungdomsårene, en Tempo Cross. Arbeidet førte han inn i “ Tigerstadens Tempoklubb”, og her ble interessen for gamle mopeder vekket. Vi har vært en tur i “vognskjulet” for å se på mopedsamlingen som på det meste bestod av nærmere 25 tynne tohjulinger.

Knut Eliesen arvet egentlig mopedinteressen etter broren, etter at han overtok en 1958-modell “Rixe” med 98 kubikks Sachsmotor i 1964. Sykkelen ble brukt til øvelseskjøring og til førerprøven samme år. Knut ville imidlertid ha seg en tøffere tohjuling, og våren 1965 kjøpte han like godt en Tempo Sport 125 kubikk. Sykkelen ble kjøpt hos Eldar Hagen Sport, nettopp for å få Tempo-emblemet på tanken. Erling Sande solgte også Tempo, men de gikk under merkenavnet “Arrow”, og det var ikke tøft nok for den unge Eliesen. Knut husker at han kjøpte sykkelen på avbetaling, til den nette sum av kr 3645,-. Innbetalingen besto av månedlige avdrag på kr 136,-. Månedslønnen han hadde var på kr 150,- så det rakk så vidt å bli noen kroner til overs til bensin. Sykkelen ble flittig brukt, bl.a. til motorcross og rundbanekjøring på Bjerke.

Etter hvert tok Knut lappen på bil, og Crossen ble stuet vekk. Tempoen stod bortgjemt i nærmere 40 år, men den ble ikke glemt. I 2008 fant Knut frem restene etter Crossen, og et møysommelig restaureringsarbeid ble gjennomført. De gamle papirene ble hentet frem hos Statens Vegvesen, og det samme gjaldt det gamle registreringsnummeret. I forbindelse med dette arbeidet meldte han seg inn i Tempo-klubben, noe som brakte Knut på sporet av gamle mopeder.

Et betydelig antall mopeder fant etter hvert turen hjem til Knuts garasje. Samlingen av veteran-mopeder bestod på det meste av nærmere 25 eksemplar, men nå nøyer Knut seg med "kun" 10 mopeder. Blant juvelene i samlingen finner jeg en strøken Raufoss-moped. "Det er særlig Raufoss-mopeden som har fanget min interesse" sier Knut, og peker på et flott eksemplar av et lite stykke norsk industrihistorie. Og, når været er pent lar han den vesle 2-takteren putre med en herlig stripe av blårøyk, for da nyter Knut tilværelsen. For som han sier; "De er jo bygget for å brukes".










0/0