Fra Arkivet: Moto Guzzi 1000SP

"A technical revolution, the integral braking system". Slik lød superlativene i salgsbrosjyren til Moto Guzzi når de skulle pushe ut 1000SP i 1978. Modellen kom som et resultat av Alejandro De Tomasos ide om at Moto Guzzi måtte tilby en sportstourer. 1000SP benyttet bl.a. samme ramme og eksosanlegg som på Le Mans. Kåpen på 1000SP som Guzzi utviklet i fabrikkens egen vindtunnel, ble testet ut på kveldstid. Årsaken var at motoren som dro viftebladene i vindtunnelen trakk såpass mye strøm at produksjonen i selve fabrikken ikke fikk tilstrekkelig med strøm.
"A technical revolution, the integral braking system". These were the superlatives in Moto Guzzi's sales brochure when they were going to push out the 1000SP in 1978. The model came as a result of Alejandro De Tomaso's idea that Moto Guzzi had to offer a sports tourer. The 1000SP used, among other things, the same frame and exhaust system as at Le Mans. The fairing of the 1000SP, which Guzzi developed in the company's own wind tunnel, was tested in the evening. The reason was that the motor that drove the fan blades in the wind tunnel drew so much electricity that production in the factory itself did not receive enough electricity.

- Illustrasjonen i brosjyren viser hvordan det integrerte bremsesystemet fungerer. Moto Guzzi var den første mc-produsenten som tok i bruk denne løsningen
- The illustration in the brochure shows how the integrated braking system works. Moto Guzzi was the first motorcycle manufacturer to use this solution

- 1000SP var en typisk sportstouring-maskin, og det ble lagt vekt på at modellen skulle ha full instrumentering, og ikke bare speedometer og turteller
- The 1000SP was a typical sports touring machine, and emphasis was placed on the model having full instrumentation, and not just a speedometer and tachometer.

- For å synliggjøre effekten av det integrerte bremsesystemet, oppga brosjyren stopplengden med- og uten denne teknologien. Differansen i bremselengde på hele 16 meter når farten før nedbremsing var 100 km/t er betydelig
- To highlight the effect of the integrated braking system, the brochure stated the stopping distance with and without this technology. The difference in braking distance of a full 16 meters when the speed before braking was 100 km/h is significant.