Stram wire på Gardermoen Raceway

- Fredrik Solheim på sin Harley-Davidson venter på grønt lys.......
Da dragracingen kom til Norge på 1970-tallet fikk nordmenn oppleve verdens raskeste motorsport. I dag er sporten godt etablert med en rekke team som hevder seg helt i tetsjiktet internasjonalt, og på Gardermoen som er selve hovedarenaen i Norge fikk hestekreftene fritt spillerom denne første helgen i september. Vi snakker høy underholdningsfaktor....

- Ernst Wagner på sin hjemmebygde "Tally Ho" har vært med fra starten på 70-tallet. Sykkelen drives at to sammenkoblede Triumph-motorer.

- Tom Erik Sveum kjører gammel men god Suzuki. Med et slagvolum på 1260 kubikk, ispedd diverse godbiter under topplokket, så bet den godt fra seg på stripa
Jeg tok turen til Gardermoen Raceway for å se på hva de klassiske maskinene på 2 hjul var gode for ue på asfalstripa. Å oppleve Kawasaki-trippler fra 70-tallet, trimmet i alle bauger og kanter, dra stripa på stram wire er en opplevelse som vanskelig kan beskrives, den må oppleves. Lyden og lukten fra disse hysterisk raske 2-takterne er mildt sagt heftig. Og så var det 4-takterne da, utstyrt med hvasse kamakslinger, digre forgassere, KN-filter og turbo. Alder ingen hindring sies det, noe publikum fikk erfare til fulle, for her gikk det unna.

- Knut Amund Austad i dyp konsentrasjon, minutter før take-off......
Dragrace er intenst, og opplevelsen er kortvarig, men heftig. Driver du med dragrace er det ventig, og mye skruing før det hele toppes med noen intense sekund preget av ubeskrivelig akselerasjon. Her er noen inntrykk fra stripen, og ikke minst fra de ulike depotene, og vil du oppleve dette sirkuset live, så finner du mer info her: www.ndrg.no






















0/0