Knut glemte aldri Maduraen

Oktober betyr at mc-sesongen går mot slutten, og vinterlagringen av motorsykkelen er rett rundt hjørnet. Før den settes bort er det noe vedlikehold som er greit å utføre. Det bidrar til en driftsklar og sikker motorsykkel når våren kommer.
-Sentrale vedlikeholdspunkt:
- Avfett og vask sykkelen med bilshampo. Husk å tørke den etterpå. Har du en liten kompressor med slange og blåsespiss, kan det vært lurt å blåse ut vann/fuktighet fra bryterne på styret og andre deler som er tilknyttet det elektriske anlegget, som f.eks multikontakter, plugghetter osv.
- Å bruke elektrospray på de nevnte punktene bidrar til god kontakt på strømførende punkt, og virker som anti-irr. Gir du sykkelen en runde med polish vil det beskytte lakk og chrome.

- En enkel service m.skifte av luftfilter, olje og oljefilter anbefales. Er tennpluggene gamle bør de og plugghettene også byttes. Gamle plugghetter utvikler motstand (ohm), og vil kunne redusere styrken i gnisten på tennpluggen.
- Bytt bremsevæske hvert 2.år. Den hygroskopiske egenskapen som bremsevæske har gjør at den tiltrekker seg fuktighet, hvilket reduserer væskens egenskaper. Sjekk også slitasjen på bremseklossene, og bytt disse dersom de har nådd slitasjemerket.
- Mc som er væskekjølt bør sjekkes mht. frysepunkt og nivå i ekspansjonstanken.

- Har du mc kjede, bør den rengjøres, smøres og justeres mht. stramming. Sykkelen bør stå med full belastning, dvs med bakhjulet i bakken når du måler strammingen. Har sykkelen kardang er det greit å skfte karadangoljen.
- Bevegelige deler og wirer bør smøres med olje. Har sykkelen fettnippler, så bruk en fettpresse, og fyll på med egnet fett.
- Sjekk om det er slakk/dødgang i styrelageret og i svingarmen.

- Ta ut batteriet, og vedlikeholdslad det. Bruk lader som er tilpasset batteritypen på din mc. Batteriet bør lagres tørt og kjølig.
- For å unngå rust i bensintanken bør den fylles helt opp.

- Avslutningsvis parkeres sykkelen på midtstøtten. Mangler din mc midtstøtte, kan depotstøtte eller mc-jekk være en god løsning. Det er en fordel at dekkene ikke står med sykkelens vekt som belastning mot underlaget gjennom vinteren fordi det kan medføre "flate" punkt på dekkene som kan gi høydekast. Mål mønsterdybden og sjekk dekkbanen og dekksiden for evt. skader. Mønsterdybdens minimum er 1,6 mm. Det anbefales imidlertid å bytte dekk ved 2 mm mønserdybde. Sjekk også dekkets produksjonsår. Det finner du på siden av dekket. Dekk som er eldre enn 7-8 år vil gadvis miste sine egenskaper, og veigrepet vil svekkes. Er du i tvil om dekkets egenskaper så kontakt et verksted, evt. bytt dekket.
