logo

ClassicMC.no

Fra Arkivet: Honda CB900F Super Sport

  • Kilde/tekst-foto: Honda Motor Company LTD

"YOU MAY CALL IT THE STREET LEGAL RCB OR YOU MAY NOT" var headlineren i brosjyren da Honda lanserte sin nye sportsmodell CB900F Super Sport. Sykkelen var unektelig en head-turner, men har ikke fått den klassikerstatusen som mange forventet at den skulle oppnå, tross det faktum at den på mange måter var "state of the art" da den kom i salg i 1979. Her er et lite tilbakeblikk i brosjyren fra den gang 900-kubikkeren var ny, og det ble ikke spart på superlativene når modellens egenskaper skulle formidles til potensielle kunder.

Med Honda CB900F Super Sport tok Honda et langt steg viderer i modellutviklingen. 900-kubikkeren definerte en ny generasjon motorsykler fra Honda, og selv om modellprefixet "CB" fortsatt ble benyttet, var den gamle CB-serien med singelkam-motorer nå historie.

Med ny teknologi, og ikke minst nytt design, tok Honda CB900F "ledertrøyen" i klassen for de raskeste gatemotorsyklene. Det samme gjorde den innen Edurance-løp, der den tok en rekke 1.plasser på de store racingarenaene. Slik blir det god pr av.

I sterk konkurranse med Kawasaki Z1000 og Suzuki GS1000E, tråkket Honda til så det holdt. Tech som bl.a. oljekjøler, 3 skivebremser, motor med doble overliggende kamakslinger, 4-ventilsteknikk og elektronisk tenning var i sum avansert når det var i finne på en og samme modell.

CB900F leverte hele 95 hk, hvilket plasserte den i tetsjiktet i sin klasse. Utgangspunktet for utviklingen av modellen var Hondas RCB Endurance Racere, og det var ikke uten grunn at modellen etter hvert fikk teksten Bol D or på sidedekslene. Assosisjoner til racing går jo aldri ut på dato hos et visst kundesegment som tiltrekkes av de raskeste motorsyklene.