logo

ClassicMC.no

Mc-salget januar-august 2025

  • Foto: Borgvald Moen

Det er høst i luften, mc-sesongen er inne i sin siste fase, og snart er 2-hjulingene borte fra trafikkbildet. Hvordan har så mc-salget vært hittil i 2025?

Tallene for perioden januar-august taler sitt tydelige språk om hvem som har vært sesongens vinner så langt, og hvem som må brette opp skjorteermene og håpe på bedre tider. Det er fortsatt plussgrader ute, og flere av forhandlerne kjører nå høstkampanjer med prisnedslag på årets modeller.

  • BMWs alibi i retrosegmentet, R12S, har sitt DNA fra klassikeren R90Sport

Yamaha topper nok en gang statistikken, og MT-serien har vært en suksess. Det er forøvrig tydelig at motorsykler i kategorien "Adventure" selger godt, og KTM sin modell 390 Adventure blant vinnerne. Street-klassen er også svært populær, og MT07 fra Yamaha ligger rett bak KTMn. GS-serien til BMW har også hevdet seg i toppen i mange år, og GS1300 Adventure inntar 3.djeplassen blant modellvinnerne.

Nysalg tung mc, januar-august 2025:

  • 1. Yamaha. 826 stk
  • 2. Honda. 823 stk.
  • 3. BMW. 813 stk
  • 4. KTM. 734 stk.
  • 5. Triumph. 498 stk
  • 6. Kawasaki. 299 stk.
  • 7. Ducati. 152 stk
  • 7. Husqvarna. 152 stk.
  • 9. Suzuki. 138 stk.
  • 10. Voge. 124 stk.
  • 11. Royal Enfield. 92 stk.
  • 12. CFMoto. 91 stk.
  • 13. Indian. 73 stk-
  • 14. Harley-Davidson. 72 stk
  • Yamahas retro-racer XSR900GP. Foto: Borgvald Moen

Kostbart butikkdesign

Hva så med customklassen? Her er det verdt å merke seg at Indian har klart det mesterstykket å selge flere nye sykler enn Harley-Davidson. Det er særlig modellen 101 Scout som trekker opp merket. Selv om det p.t er snakk om kun 1 sykkel foran HD, er dette verdt å merke seg. At Harley-Davidson sliter har mange forklaringer, og en av disse er misnøye hos forhandlere som er pålagt å følge tøffe krav til hvordan butikkene deres skal innredes. Dette har kostet mer enn det smaker skal vi tro det mange forhandlere i inn- og utland har gitt uttrykk for.

  • Rune Kristiansen driver MCGARAGE på Strømmen der han selger brukte Harleys

Kjøpers marked

Rune Kristiansen som driver MCGARAGE på Strømmen, har solgt brukte Harleyer i en årrekke, og kjenner markedet godt. "Det er kjøpers marked nå, og prisene er lave sammenlignet med det de har vært" sier Rune. Han merker nedgangen, og forklarer dette med at innstegsprisen til Harley er blitt veldig høy, samtidig med at stadig færre bygger custom-sykler. "Vi som bygger sykler er godt oppe i årene, og tilveksten nedenfra uteblir" legger han til.

  • Fredrik Sandbo fra Fetsund kan custom, og tilhører "selvbyggerne"

Et generasjonsfenomen

Jeg fornemmer akkurat det Rune sier, og har de siste årene erfart at særlig de yngre mc-førerne ofte tiltrekkes av rimelige sykler fra japan som de bygger om til caferacere. Inngangsbillettten til en brukt jappse-sykkel er peanuts kontra en ny Harley-Davidson.

  • Prisen på bruke Harleyer er på veg ned, og snittalderen på eierne er på vei opp

Etterkrigstidens babyboom

Ser vi tilbake på Harley-Davidsons salgstall over tid, kan demografiske fakta være interessante å dykke ned i. Fra 1945 og til et stykke ut på 1960-tallet var fødselstallene høye, økonomien for folk flest styrket seg, og mc var et typisk ungdomsfenomen. Etterkrigsgenerasjonen likte motorsykler, og det var særlig de japanske merkene som var populære. Da Harley-Davidson kom seg ut av krisen ved inngangen til 1980-tallet steg salget deres, og Softail som kom i 1984 er kanskje en av merkets viktigste modeller. Året etter, i 1985, var snittalderen på Harley-eierne rundt 27 år. Produksjonen lå på rundt 150.000 maskiner, og salgstallene steg jevnt og trutt. Det samme gjorde gjennomsnittsalderen for de som kjørte Harley, og da vi nærmet oss 2010 var snittalderen nærmere 50. Salget lå nå på godt over 300.000 maskiner årlig, men så begynte salget å flate ut, og etter hvert kom nedturen. I dag antas snittalderen på Harley-eiere å ligge over 60 år, og salget har stupt. Mange av de eldre har enten sluttet å kjøre mc, eller de har konvertert til adventure-modeller, der bl.a. BMW og Triumph har markert seg med populære modeller som hhv. GS og Scrambler.

  • Kawasaki tilbyr bl.a. Z900RS i retro-klassen

Så gjenstår det å se om høstkampanjene til de ulike forhandlerne drar opp mc-salget. Kanskje kan du gjøre et kupp nå på tampen av sesongen.

Kilder:

  • Opplysningsrådet for Veitrafikken
  • SSB
  • Statens Vegvesen