Yamaha DT360

Da Yamaha lanserte DT-serien mot slutten av 1960-tallet var dette en bevisst satsing på det amerikanske markedet for lette off-roadmaskiner, der ”fri ferdsel” på motorsykkel var langt mer vanlig enn her i Europa. Amerikansk trafikklovgivning var ganske så liberal, og mange benyttet seg av lette off-roadere til bruk i terrenget.


















0/0
Midt på 1960-tallet kom de japanske og engelske mc-produsentene med en rekke alternative modeller for terrengkjøring. Mange av disse motorsyklene fikk betegnelsen ”Scrambler”, og de første modellene var ofte lett modifiserte gatesykler utstyrt med litt større hjuldiameter, knastedekk og høytliggende eksosanlegg. Dermed var de noe mer egnet for kjøring i ulendt terreng. Forut for denne trenden lå Trial-sporten, som hadde sin opprinnelse i engelsk arbeiderklasse. Der borgerskapet dyrket revejakt på hesteryggen, kjørt unge arbeiderklassegutter heller motorsykler over stokk og stein.
Liberal veitrafikklov
I Amerika var interessen for terrenggående motorsykler økende. En liberal veglovgivning tillot langt friere ferdsel med motoriserte kjøretøy i skog og mark enn hva vi var og er vant til her hjemme. I tillegg fantes det enorme gårder, der motorsykkelen var et egnet transportmiddel når bonden skulle ut på jordet se at alt stod bra til på ”farmen”.
DT, eller ”Dirt Trial”
I 1968 lanserte Yamaha off-roadserien DT, som kort og godt betød ”Dirt Trial”. Dette var motorsykler som hadde mye til felles med motorcross-modellene, samtidig som de tok ”Scrambler-designet” et stykke videre. For Yamahas vedkommende skulle DT-serien bli svært populær, og det ble laget en rekke modeller der DT250, DT360 og DT400 var de mest ettertraktede enduro-maskinene. Samtlige benyttet seg av 1-sylindrede 2-taktsmotorer. DT-serien kombinerte tøft design, sprek motor og gode kjøreegenskaper. DT-serien ble raskt synonymt med enduro.
Økt fokus på utslipp
Mot midten av 1970-tallet var amerikanske myndigheter godt i gang med å stramme grepet om kjøretøyparken og utslippsproblematikken. For Yamahas vedkommende betød dette en utfasing av DT-serien. Dermed ble produksjonen av DT-serien avsluttet til fordel for trendsetteren XT500. XT500 kom i salg i 1976, og med sin 1-sylindrede 4-taktsmotor var den tilpasset tidens krav mht. forbruk og utslippskontroll.
Tekniske data Yamaha DT360, 1974-modell:
Motor: 1-sylindret 2-takter
Slagvolum: 352 ccm
Effekt: 32 hk v.6000 omdr.
Ant.gir: 5
Dekk foran: 3.00 x 21
Dekk bak: 4.00 x 18
Tank: 9 liter
Vekt: 134 kg
Toppfart: 133 km/t
