Suzuki GT550

- Dag Arne Werner fra Maura liker “blårøyk” og 2-taktere. GT 550 er i så måte et godt valg
Suzukis 2-taktere var enerådende i salgsbrosjyrene helt frem til 1976, og gjorde sitt til at mange husker 70-tallet som en periode innhyllet i 2-taktståke. Suzuki tilbød en rekke modeller med denne motortypen, der tre av disse var 3-sylindrede 2-taktere.

GT380
Minst av disse var GT 380 med en ytelse på 34 hk. Noe å tenke på for kommende entusiaster på 18 år, og som må tilpasse seg A2. 380-kubikkeren var forøvrig en snerten sak, med 6 gir og god plass til to.

GT750
Størst og sterkest var “Vannbussen”, med hele 67 hk. Midt imellom disse to fantes GT 550 som ble lansert i 1972. Modellen oppnådde stor popularitet, og Suzuki solgte hele 11000 eksemplar det første produksjonsåret. Ikke dårlig for en nykommer!

GT 550
550-kubikkeren er egentlig en perfekt sykkel hva angår størrelse og ytelse. Sammenlignet med GT 750 var den lettere å håndtere pga lavere vekt, og langt smidigere i tett trafikk. Den var akkurat passe stor, og med god plass til både fører og passasjer.

Kraftpakken var en trekkvillig 2-taktstrippel på 50 hestekrefter. Dette ga en toppfart på nærmere 180 km/t, noe som plasserte GT 550 høyt opp på listen over de raskeste syklene.

Ram Air
Motoren var utstyrt med Suzukis patenterte “Ram-Air system”, en kjølekappe rundt sylindertoppen, som bidro til å presse kald luft inn og bringe varmen ut. Allerede i 1973 kunne GT 550 leveres med noe så raffinert som elektrisk start.

Oljepumpe
Suzukien var også utstyrt med separat oljetank for 2-taktsolje, med mating via egen oljepumpe. Dermed var det ikke nødvendig å mixe olje og bensin hver gang det skulle fylles drivstoff.

Digital girindikator
En annen liten detalj som er verdt å merke seg er LED-displayet som kom på 1974-modellen. Dette var montert mellom instrumentene, og viste hvilket gir som ble brukt til en hver tid. En artig detalj, som på mange måter var forut for sin tid sett i lys av den elektroniske revolusjonen som ennå ikke hadde tatt helt av. Rent estetisk må GT 550 sies å være noe av 1970-tallets fineste motorsykler, med smekre myke linjer og et flott eksosanlegg med to potter på hver side. Suzuki forandret og utviklet GT 550 jevnt og trutt, selv om dette ikke alltid var så synlig fra “utsiden”.

Kontinuerlig utvikling
Kontinuerlig produktforbedring var typisk for de japanske mc-produsentene, og Suzuki-fabrikken var intet unntak. Alt fra små simringer til større komponenter som bl.a. bremsekalipere og starterclutch ble kontinuerlig oppgradert med det mål for øyet at kundene skulle oppleve sykkelen som optimal mht. kvalitet og driftssikkerhet.

Fra 2-takt til 4-takt
GT 550 ble produsert i ca 80.000 eksemplar fra 1972-1976, og ble erstattet av den nye og mer miljøvennlige 4-takteren GS 550 fra modellåret 1977.
Tekniske data Suzuki GT 550, 1972-modell:
Motor: 3-sylindret 2-takter
Slagvolum: 543 ccm
Effekt: 50 hk v.6500 omdr.
Ant.gir: 5
Vekt: 215 kg (tørr)
El.anlegg: 12 volt
Start: kick og el.start
Tank: 15 liter
Dekk foran: 3.50 x 19
Dekk bak: 4.00 x 18
Toppfart: 179 km/t

- GT 550 er en fin “allroundmaskin” med gode kjøreegenskaper. Den 3-sylindrede 2-takteren har en ytelse på 50 hk v.6500 omdr, og det gir godt skyv ute på landeveien.