logo

ClassicMC.no

NSU 350 OT

NSU1940

NSU ble etablert i den tyske byen Riedlingen i 1873, og senere ble produksjonen flyttet til Neckarsulm. Merket startet opprinnelig med produksjon av sy- og vevemaskiner, og etter hvert ble det produksjon av biler og motorsykler. Den første motorsykkelen fra NSU kom i 1901, og den hadde motor fra den sveitsiske produsenten "Zedel".

NSU var en betydelig tysk produsent av motorsykler, på linje med BMW og Zundapp. Fabrikken som lå i Nekcarsulm produserte motorsykler og mopeder frem til 1963, og biler frem til 1969. 2-hjulingene var både raske og teknisk avanserte. NSU var å regne med både på landeveien og ikke minst på racerbanene. Neckarsulmer Motorenwerke AG har en lang og merittert historie, og motorsyklene fra NSU markerte seg tidlig som svært raske og pålitelige. Fabrikken ble som tidligere nevnt etablert i Riedlingen i 1873, og de første produktene var strikkemaskiner.

Germania tråsykler

I 1884 flyttet produksjonen til Neckarsulm, og i 1886 ble det startet produksjon av tråsykler under navnet “Germania”. Den første motorsykkelen til NSU ble laget i 1901, noe som plasserer fabrikken blant pionerene innen mc-produksjon.

Blant verdens største mc-produsenter

I 1938 nådde produksjonstallet hele 61000 motorsykler, noe som var toppåret så langt for NSU. Ved inngangen til 1950-tallet hadde NSU ristet av seg krigens herjinger, og var sammen med BSA, en av verdens største produsenter av mopeder og motorsykler.

Triumfer på racerbanene

NSU satte som nevnt spor etter seg, og på 1950-tallet hadde de stor suksess i TT-løpene på Isle of Man. Dette tiåret satte NSU ikke mindre enn 3 verdensrekorder, henholdsvis i 1953, 1954 og i 1955. Det var særlig modellen “Rennsport” som brakte merket til toppen av seierspallen innen racing. Størst kommersiell suksess hadde NSU med mopeden “Quickly” som ble produsert i ca 1.1 million eksemplar.

4-takterne OT, OS og OSL

Tidlig på 1930-tallet kom NSU med en rekke små og 1-sylindrede 4-taktere som ble svært populære. Tre av disse modellen med slagvolum på hhv. 201 ccm, 251 ccm og 351 ccm var raske og lettkjørte. De tre modellene var på litt avstand til forveksling like å se på, og mange av delene var de samme. Modellbetegnelsene OT, OS og OSL var med på å skille de fra hverandre mht. spesifikt slagvolum, vekt og effekt. De største modellene i 4-taktssegmentet var på 500- og 600 ccm.

NSU; en del av Audi AG

Tross sitt gode navn og rykte, og triumfer innen racing, gikk salgstallene nedover mot slutten av 1960-tallet. De japanske motorsyklene banket på døra. Timeglasset rant nå ut for NSU som etter 1969 ble gjenstand for diverse fusjoner, inntil de forsvant inn i det som i 1985 var Audi AG.

  • Tekniske data NSU 350 OT, 1940-modell:
  • Motor: 1-sylindret 4-takter, OHV
  • Slagvolum: 331 ccm
  • Effekt: 12.5 hk v.5020 omdreininger
  • Ant.gir: 3
  • Vekt: 150 kg
  • Toppfart: 105 km/t