logo

ClassicMC.no

Ariel Square Four 1000

Ariel1953

Få om noen mc-modeller er så uvanlige som Ariels 4-sylindrede Square Four, motorsykkelen som var en kuriositet i sin samtid, og et resultat av Edward Turners geniale ingeniørhjerne.

0/0

Ryktene vil ha det til at Square Four-motoren ble til over en pint i pubkjeller i London på 1920-tallet på tegneblokka, signert av selveste Edward Turner, en av engelsk motorsykkelindustris mest markante personligheter. Turner oppnådde å bli tildelt tittelen Sir, for sin innsats i en mc-industri som var verdensledende til ut på 1960-tallet. Den firesylindrede fireren minnet egentlig litt om en motor der to paralleltwinner var montert etter hverandre. Det nærmeste ettertiden har kommet denne merkelige konstruksjonen er Suzukis gateracer RG500Gamma, der stemplene også står plassert i en firkant.

Forkastet av BSA, realisert av Ariel

Den første Square Four-modellen ble vist for pressen høsten 1930. Denne hadde et slagvolum på 500 ccm, og gikk under modellbetegnelsen 4F. Mannen bak konstruksjonen var den den gangen så unge og ukjente ingeniøren Edward Turner. Turners skisse var en av flere ideer den unge mannen syslet med, og den ble først forevist BSA. De avslo prosjektet etter en kort gjennomgang av Turners skisser. Dette betydde imidlertid ikke at tanken om en “firkantet firer” var død. Knappe to år senere ble den unge herr Edwards ide materialisert takket være at Jack Sangster og Val Page fattet interesse for konstruksjonen. Begge to var sentrale personer i ledelsen hos Ariel, og de lot seg overbevise av den unge mannens unektelige talent, og ansatte Turner i 1928. Den første modellen, 4F, kom i salg i 1931, og ble produsert frem til 1936. 4F forandret seg lite, med unntak av motoren som ble oppgradert til 600-kubikk i 1932. Square Four-motoren var en seig sak, og ofte foretrukket av sidevognskjørere p.g.a. det solide dreiemomentet. Svakheten var imidlertid varmgang på de to bakerste sylindrene.

997 ccm

Dette medførte at det i 1936 ble utviklet en ny firer på hele 997-kubikk, modell 4G. En rekke forbedringer bidro nå til å takle varmeutviklingen. For Ariel ble Square Four toppmodellen i salgsbrosjyrene helt frem til siste modellen i 1959. Da kunne fabrikken i Birmingham notere seg for totalt 15639 produserte eksemplar av de tre versjonene som var på hhv. 500 ccm, 600 ccm og 1000 ccm.

Tekniske data Ariel Square Four 1000 MKII, 1953-modell:

Motor: 4-sylindret 4-takter, OHV

Slagvolum: 997 ccm

Kompresjon: 7.2.:1

Effekt: 45 hk v.5500 omdr.

Ant.gir: 4

Dekk foran: 3.25x19

Dekk bak: 4.00x18

Tank: 23 liter

Vekt: 197 kg (tørr)

Toppfart: 160 km/t