Yamahaen stod på et jorde i Colorado

Da kalenderne ble flippet over til 1969, så markerer dette startskuddet for en ny generasjon motorsykler, der Honda CB750Four og Kawasaki H1-500 snudde en hel mc-verden på hodet. Hakk i hæl kom Yamahas salgssuksess XS-1 650. Den var ikke fullt så hvass som de to andre, men for Ola Ernst Moe er det drømmeklassikeren som har mer enn nok power til cruising på svingete vestlandsveier.

Lekre linjer, sterke farger, moderne teknologi og krefter og ytelser som best kan betegnes som et kvantesprang var et faktum for motorsyklene som ble produsert i Japan. I ledelsen hos Yamaha måtte det tas grep om ikke markedsandelene skulle svinne hen.

Spektakulære prototyper
De gamle 2-takterne var i for seg ok, men skulle de ha et ord med i laget måtte de tilby en 4-takter. På tegnebrettet tok to mildt sagt spektakulære modeller form, og ganske raskt ble de til prototyper. Den wankeldrevne RZ201 var det ene alternativet. Det andre var den vannavkjølte 4-sylindrede 2-takteren GL750. Begge to var svært så spektakulære konstruksjoner, men Yamaha kunne kunsten å bygge motorer. De stod blant annet bak motoren i den svært så sjeldne sportsbilen Toyota GT2000.

Med Bonneville som forbilde
I ledelsen hos Yamaha var de klare på at det amerikanske mc-markedet var det mest interessante rent kommersielt. Siden CB750Four hadde 4-sylindre og H1 Mach IV 3-sylindre, droppet Yamaha tanken om å overgå de to. En analyse av det amerikanske mc-markedet og bikerkulturen på dette enorme kontinentet, viste at særlig Triumph var store og populære «over there». Triumph Bonneville hadde en solid posisjon, og Yamahas strategi for å posisjonere seg, ble å bygge en kopi av Bonneville. Det var duket for twinnen XS1 på 650 kubikk, markedsført under slagordet «Two is enough». Dermed forlot de tanken om en multisylindermaskin, og gikk «all in» med den nye twinnen.

Yamaha XS1-650
Da XS1 kom i salg i 1969 fikk den hederlig omtale for design og pålitelighet. Motoren var svært robust, noe som ikke var overraskende da ingeniørene hos Yamaha var kjent for sin tekniske kompetanse. Kjøreegenskapene var imidlertid ikke helt hva som var forventet. Rammerørene kunne med fordel vært tykkere, og trommelbremsen foran bet ikke like godt fra seg som en skivebremse. Tross kritikken solgte den godt, og Yamaha gjorde ikke nødvendige utbedringer for å bedre kjøreegenskapene før i 1973.

Fra Colorado til Årnes
Historien bak XSn i denne reportasjen er ganske utrolig. De to kameratene Morten Helbø og Bjørn Støkker var i USA på høsten i 1994, nærmere bestemt i Greely i Colorado for å ordne med import av en bil. Der kom de ved en tilfeldighet over en eldre gubbe som hadde drevet med motorsykler, og som skulle pensjonere seg. Bak hovedbygget stod det mengder av klassiske japanske motorsykler parkert ute på jordet. Det var litt av et syn, og de to kameratene trodde knapt det de så. De ble enige med «oldtimeren» om en sum for hele samlingen, og etter en tur hjem til Norge for å reise kapital, dro de tilbake til Colorado for å hente syklene. Det var snakk om hundrevis av klassiske japanske motorsykler, og løsningen ble å stue de sammen i containere for utskiping til Norge. Hjemme på Årnes ble syklene lastet av, og lagret i en stor lagerhall. Sammen med syklene fikk de også kjøpt et større lager med deler, noe som var god butikk da interessen for klassiske sykler var stor i Norge på denne tiden. Mange godt voksne mannfolk skulle ha seg mc, gjerne klassiske japansk sådan, og gjerne samme mc som de hadde hatt i unge år på 70-tallet, 10-året for boomen av de japanske motorsyklene.

Olas XS
Ola Ernst Moe fra Ørsta ønsket seg en klassiker, og XSn ble hentet på Årnes ikke lenge etter at den kom dit fra USA. Sykkelen som er en 1972-modell, var helt original og uskrudd. «Dette er en fordel fordi sykler i denne tilstanden ikke er skrudd i hjel» sier Ola. XSn var imidlertid rimelig solbrent i lakken etter mange år i stekende Colorado-sol. Han har derfor lakket opp igjen sykkelen i den originale rødfargen «Candy Red» med riktig pinstriping. Noen mindre tekniske forbedringer er også gjort, og nå kan Ola kose seg på svingete vestlandsveier når solen titter frem. For Yamaha ble XS650 ble en kommersiell suksess. Modellen var i produksjon fra 1969 til tidlig på 1980-tallet, og det anslås at den ble produsert i over 400.000 eksemplar. Da var det kanskje ikke så dumt av Yamaha å kopiere Triumphs suksessmodell Bonneville!

Tekniske data Yamaha XS650, 1972-modell:
Motor: 2-sylindret 4-takter, OHC
Slagvolum: 654 ccm
Effekt: 53 hk v.7000 omdr.
Ant.gir: 5
Start: kick og el.start
Dekk foran: 3.50 x 19
Dekk bak: 4.00 x 18
Tank: 12.5 liter
Vekt: 194 kg
Toppfart: 180 km/t
