Ulf Sandbergs mc-kjellerstue

Ulf Sandberg fra Oslo har en kjellerstue litt utenom det vanlige. "Møblert" med motorsykler litt utenom det vanlige som bl.a. BSA DBD34 Gold Star, Velocette Thruxton og Norton Manx har IKEA og Ekornes måtte melde pass.









0/0
En slik kjellerstue er jo selve drømmen for mange mc-entusiaster. Tenk deg å fyre i peisen, nippe til et glass med noe godt i, og rett foran deg står det en slik samling motorsykler. Man kan bli «stuegris» av mindre. Ulf sitt lange liv på 2 hjul startet på 60-tallet. I 1967 fikk han sin første tohjuling, en 1958 Lambretta 125 ccm av vaktmesteren på skolen. Da var han allerede arvelig belastet med en far som var ihuga motorsyklist. Scooteren ble umiddelbart strippet for alt blekk, og saget av. «Den ble en slags offroader med knastedekk, for jeg kunne jo ikke kjøre på veien. Østmarka ble utrygg, og min mor og tidvis politiet ble litt iltre» forteller Ulf. Senere ble det Vespa, Tempo Fighter og etter hvert en Norton Commando. Engelsk motorsykler ble etter hvert en besettelse som har holdt seg til denne dag. Som 16-åring hadde Ulf sommer- og kveldsjobb hor BMW-importøren «Motorspeed AS» i Oslo. Der var han med på pakke ut og klargjøre de første BMW R90/Sport som kom til landet. Ulf sier at «Dette var stort, det var jo noe av det ypperste innen teknologi på den tiden, og en av de dyreste motorsyklene på markedet. Så en sånn kan jeg heller ikke klare meg uten».

«Gnomens» gamle MANX-maskin
Helt siden slutten av 1960-tallet har Norton Manx vært den uoppnåelige drømmen for Ulf. Da en slik motorsykkel ble lagt ut for salg i NVMCs klubblad «Sidevogna» i 2001 hadde han ikke noe valg. «En slik sjanse får en ikke to ganger i livet» sier Ulf. Sykkelen viste seg å være den eneste 500-kubikks Manxen som er solgt ny i Norge, og det var ikke hvem som helst som kjøpte sykkelen. Eieren var selveste Werner «Gnomen» Lorentzen. Dette var i 1952, og om Manx er en «hot» maskin i dag var den ikke mindre hot den gangen. Da herjet Manx racerbanene over hele verden og tok en rekke 1.plasser. Manx-modellene til Norton har sitt navn etter de haleløse kattene på øya Man der de legendariske TT-løpene har blitt arrangert siden 1907. Gnomen vant Djurgårdsloppet i Helsinki med denne sykkelen i 1952. Da Ulf kjøpte Manxen i 2001 var den demontert og lå i esker og kasser. Han brukte 12 år og mye penger for å få den ferdig. Her må nevnes uvurderlig praktisk og åndelig bistand fra Arne Eftestøl på Bryne. Senere har det blitt noen småturer og litt paraderacing. «Den er jo litt upraktisk uten kickstart og uten støtte» sier Ulf.

Velocette Thruxton
Ulf har alltid vært svak for caféracere, og kommer ikke utenom sin Velocette Thruxton. Det finnes noen få eksemplar i Norge, men ingen har vært for salg. Da det dukket opp en i Danmark dro Ulf på handletur. «Sykkelen var utrolig bra og jeg har ikke gjort annet enn å kjøre» sier Ulf. Dette er en tidlig Thruxton, som er original bortsett fra noen oppgraderinger som el.start, elektronisk magnet mv. «Alle originaldeler medfølger, så da er det vel lov» sier Ulf. I fjor var han og kona på Isle of Man med Velocetten. Han fikk kjørt mange runder, og den oppførte seg som den skulle.

BSA DBD34 Gold Star
I serien av engelske caféracere finnes det en modell som best kan betegnes som «originalen». Vi snakker om BSA DBD34 Gold Star. Modellen er legendarisk og prisene deretter. Ulf kjøpte den i Bergen for et par år siden, og da var den nyrestaurert. Alle godbitene som GP-forgasser og RRT2 girkasse er på plass. Ulf sier at «Den er giret til ca 100 km/t på første gir, så tett trafikk må unngås. Smilefaktoren er høy på denne på kveldsturer til Ytre Enebakk og Tyrigrava».

Ducati RT 450
Ducati i off-roadversjon er sjeldent å se. Ulf sin sykkel, nærmere bestemt en RT450 fra 1971 er en av ca. 300 produserte eksemplar tiltenkt det amerikanske crossmarkedet. Veitrafikkloven i USA var betydelig mindre restriktiv og fri ferdsel på mc i utmark har røtter i USA. Ducatien ble imidlertid ingen suksess fordi 2-takterne dominerte dette markedet utover på 70-tallet, og Ducatien møtte sterk konkurranse fra bl.a. Suzuki TS250 og Tamaha DT400. Ulf liker imidlertid denne sykkelen, og særlig motoren med vinkeldrev og tvangsstyrte ventiler er interessant. Sykkelen var imidlertid i dårlig forfatning da Ulf overtok den, og motoren og girkassen måtte overhales. «Sannheten er vel at denne hverken egner seg i crossløypa eller på veien, men du verden så kul» sier Ulf.

Med Norton ES2 til Isle of Man
Ulf restaurerte denne Norton-modellen til sin kone i 2001-2002. «Det er en utrolig god sykkel som etterpå har gått og gått, nesten kjedelig som en japsesykkel» sier Ulf. Sommeren 2017 besøkte Ulf og kona Isle of Man, der den fikk kjørt seg en runde på den berømte circuiten. Vi andre kan jo bare drømme, for å legge asfalten på den berømte øya under seg er jo for mange klassikerentusiaster selve drømmen.
