logo

ClassicMC.no

"Fikk omsider oppfylt ungdomsdrømmen

Var du 16 år på 1980-tallet og skulle ta din plass i gata, var det definitivt Suzukis off-roader TS100ER som gjaldt. Den råtøffe lettvekteren som avløste Suzuki GT100 ble svært populær. Sven Kenneth Nilsvik fra Ørsta kjørte Suzuki GT100 når han var 16 år, men drømte om den røffe off-roaderen Suzuki TS100ER. Drømmen er nå blitt virkelighet selv om Sven Kenneth for lengst har passert 16 år.

0/0

TS-serien til Suzuki dukket opp på 1970-tallet, og var i all hovedsak tiltenkt det amerikanske mc-markedet der veitrafikkloven tillot relativt fri ferdsel med mc i guds frie natur. TS-modellene var røffe off-roadere med 2-takstmotor, og serien ble tilbudt med en rekke motoralternativ, den største på hele 400 ccm. Her hjemme ble TS 250 svært populær, men var du 16 år så var det lettvekteren TS 100 ER som var tingen. Den ble svært populær blant kongerikets 16-åringer. Den tøffe off-roaderen med 21 tommers forhjul ble 1.valget for mange ungdommer som tok lappen på lett mc.

På 2-hjul året rundt

Sven Kenneth Nilsvik vokste opp i Volda, og med en far som var verksmester på Ford og som kjørte klassisk Mustang, var det vel nærmest uunngåelig at interessen for motor ikke ble videreført fra far til sønn. Da Sven Kenneth fylte 16 år kjøpte han seg en Suzuki GT 100. Lettvekteren ble brukt hele året, og snødekte veier var ingen hindring.

Brukne ribbein

Sven Kenneth innrømmer at ungdommelig overmot nok var med på å tøye grensene, noe som bl.a. resulterte i et ganske så tøft møte med en personbil der både milt og ribbein ble skadet. Sven Kenneth husker at han egentlig var godt fornøyd med GTn, men så var det denne nye off-roaderen da, og flere av kameratene hadde skaffet seg nykommeren TS100ER. Sven Kenneth fikk prøve den nye 100-kubikkeren, og ble rimelig frelst. På denne tiden fantes det en stor mc-forhandler i nabobygda Ørsta. Her lå også kontoret til reguleringstannlegen som han måtte innom jevnlig. Etter et smertefullt besøk i tannlegestolen hjalp det på humøret å få en tur innom mc-butikken for å se på nye motorsykler og ikke minst få brosjyrer på 100-kubikkeren Suzuki TS100ER som var drømmen.

Ungdomsdrømmen går i oppfyllelse

Nå ble det ikke noen TS100ER på Sven Kenneth før han passerte 50. Drømmen fra ungdomstiden dukket opp på skolen der han jobber. En av elevene skulle selge nettopp en slik lettvekter, og Sven Kennth åpnet lommeboka og sikret seg sykkelen. Dette var under pandemien i 2020, og dermed hadde han litt å pusle med hjemme i garasjen i stille stunder hvilket det var mye av når covid raste som verst. Suzukien trengte en overhaling og Sven Kennth valgte å demontere det meste for så å lakke alle delene. Nye deler ble kjøpt på finn.no og hos Faldalen Motor.

Fra 12 volt til 6 volt

Nye hjul ble bygd opp og 12 volts anlegget ble skiftet til det originale 6 volts anlegget. Motoren var imidlertid i god stand og med litt lakk og en ny forgasser var sykkelen klar til bruk igjen. Resultatet av restaureringsarbeidet må sies å være perfekt, og Sven Kenneth kan glede seg over at han nå kan se drømmesykkelen «live» og ikke bare i brosjyren fra det glade 80-tallet.

Teknisk data Suzuki TS 100 ER, 1987-modell:

Motor: 1-sylindret 2-takter

Slagvolum 98 ccm

Effekt: 7 hk

Ant.gir: 5

Dekk foran: 2.75 x 21

Hjul bak: 4.10 x 18

Tørrvekt: 99 kg

Tankvolum: 7 liter

Toppfart: 80 km/t