Rogers mancave

Er du født midt på 1960-tallet var du gammel nok til å få med deg «invasjonen» av de japanske motorsyklene på 1970-tallet, i hvert fall dersom du hadde interesse for mopeder og motorsykler. For Roger Paulsen ble møtet med de japanske motorsyklene på Notodden dette tiåret noe som har fulgt han hele livet, og garasjen hjemme i Sauland er mer som et lite stykke Japan i Telemark.
























0/0
Roger startet, «reise» på en Tempo Corvette 290 med håndgir. Tempos mopeder var både rimelige og tilgjengelige på 1970-tallet, og var på mange måter inngangsbilletten til det å kjøre motorsykkel. Men, så var de disse japanske motorsyklene da, disse lekre, smekre og kraftfulle maskinene.

100 motorsykler med stort og smått
For Roger ble synet av en Honda CB100, nærmere bestemt en 1972-modell, en trigger, han måtte bare ha den. Dette var i 1978, og med denne 100-kubikkeren startet interessen for japanske motorsykler. Siden har han kjøpt, restaurert og solgt nærmere 100 motorsykler med stort og smått.

RE-5 og GT750
Honda har hele tiden stått høyt i kurs, og modeller som CB450, CB750Four og CB900F har vært i Rogers eie. Suzuki kommer på en god 2.plass, og han har bl.a. hatt alle utgavene av den berømmelige «Vannbussen», GT750. Det betyr i praksis 6 årganger, fra den første som kom i 1972 til den siste som ble produsert i 1977. Nå er garasjen tom for vannbusser, men hva gjør vel det når du kan smykke deg med et strøkent eksemplar av den spektakulære wankeldrevne Suzukien RE-5Rotary, selvsagt strøken og med knappe 900 mil på telleverket. Roger skynder seg å legge til at noen modeller fra både Yamaha og Kawasaki har vært inn og ut av samlingen, deriblant en LS2 som var Yamahas heiteste lettvekter på 1970-tallet, og ikke minst en Kawasaki Z900, superfireren som i sin tid skulle hamle opp med Hondas CB750Four, hvilket den også gjorde hva angikk effekt og ytelse.

Fra CB100 til CBX1000
På spørsmål fra meg om Roger har et favorittmerke, så drar han litt på det. «Hondas 4-taktere var jo gromme greier» svarer han. 100-kubikkeren som var hans første motorsykkel har satt spor, og i tillegg til den består samlingen både av en CB400 Super-Sport og en CB350Four. Sistnevnte rekkefirer skal etter sigende være den av rekkefirerne som selveste Soichiro Honda mente var den beste av de alle. Roger er i ferd med å restaurere den, noe som tar tid da akkurat denne modellen er vanskelig å få deler til. Midt i samlingen står imidlertid selve juvelen i samlingen, en blodstrøken sekser. Vi snakker om CBX1000 Super Sport, denne spektakulære mastodonten av en sportsmaskin, som Honda lanserte i 1978. Honda overrasket en hel mc-verden i 1968 med avdukingen av CB750Four på Tokyo Motor Show, og Roger har selvsagt, som den Honda-entusiasten han er, hatt en slik rekkefirer. Honda fikk imidlertid en hel mc-verden til å på nytt bli blanke i øynene 10 år senere, i 1978. Da viste de CBX1000 for presse og publikum.

CBX-rekvisitter
Roger kjøpte sin CBX i 2011, og har skiftet både salen, eksosanlegget, instrumentene og diverse andre smådeler her og der. Sykkelen fremstår nesten som ny, og lyden fra rekkesekseren kan ikke beskrives, den må oppleves. Ryktene skal ha det til at ingeniørene hos Honda gjorde lydopptak på en jagerflybase, og designet eksosanlegget slik at lyden ved gasspådrag skal minne om en jetfighter. Om dette faktisk er sant er vanskelig å verifisere, men uansett, lyden fra de to pottene er ubeskrivelig. At akkurat denne Hondaen kan betegnes som juvelen i samlingen vitner inventaret i garasjen om. Postere, metallskilt, veggur og scala-byggesett, samtlige med motiv av CBX, sier sitt. Og, det stopper ikke her. Oppe på den ene hyllen står et komplett lakksett i candy-red. På den andre hyllen står noe så spektakulært som to spesialdesignede CBX-helhjelmer, selvsagt lakkert i hhv. candy-red og Silver. Hørte jeg noen si «kjekt å ha»?

Suzuki T-20 og AS50
Selv om en CBX og en RE-5 tar mye plass, så har Roger plass til mer på 2 hjul. De siste årene har interessen for de mindre maskinene tatt stadig mer av oppmerksomheten. Da vi var innom var han gang med å restaurere en Suzuki T-20 fra 1967. Dette er en lokal sykkel, som har rullet på Notodden. Da Roger fikk den hjem i garasjen var motoren overhalt, så nå gjenstår det han omtaler som «den enkle delen av arbeidet». Suzuki T-20 var på mange måter modellen som posisjonerte Suzuki i det europeiske mc-markedet da den kom i salg i 1965. Den illsinte vesle 2-taktstwinnen på 250-kubikk banket langt større maskiner hva angikk både kvalitet og fartsressurser da den var ny. Minstemann av de japanske maskinene i samlingen til Roger er et flott eksemplar av en Suzuki AS50, forløperen til Suzukis salgssuksess Suzuki AC50. Mopeden er etter hva Roger har fått kjennskap til også en lokal 2-hjuling, og kjenner vi entusiasten Paulsen rett så blir det ikke den siste sykkelen til samleren fra Sauland.
