logo

ClassicMC.no

Mortens 69` California style

Å bygge en “headturner” av en Harley-chopper i klassisk California-style krever kunnskap og ferdigheter om historikk og mekanikk. Morten Kvilhaugs 1969-modell Harley-Davidson er nettopp en slik sykkel.

Building a headturner out of an old Harley into a classic California style chopper requires knowledge and skills in history and mechanics. Morten Kvilhaug's 1969 Harley-Davidson is just such a bike.

Customizing er nærmest synonymt med Harley-Davidson. Det er få eller ingen motorsykkelmerker som er mer yndet som ombyggingsprosjekt enn dette amerikanske ikonet. Klassiske choppere som samtidig har veteranstatus er det ikke så mange av, og da vi fikk øye på Mortens sykkel måtte vi slå av en prat og se nærmere på denne klassiske chopperen.

Customizing is almost synonymous with Harley-Davidson. There are few, if any, motorcycle brands that are more popular as a conversion project than this American icon. Classic choppers that also have veteran status are not very common, and when we spotted Morten's bike, we had to stop and take a closer look at this classic chopper.

Da Morten startet å bygge denne sykkelen la han vekt på å bruke mest mulig genuine Harley-deler. Mye av delene som er i ettermarkedet er produsert i Østen. “Dette er jo bra greier, men det er jo ikke Harley” får jeg til svar når jeg spør hvor delene kommer fra. Her skal mest mulig være originalt HD, slik det var den gang på 1960-tallet da Harleyene ble customisert til choppere.

When Morten started building this bike, he emphasized using as many genuine Harley parts as possible. Many of the parts that are in the aftermarket are manufactured in the East. “This is good stuff, but it’s not Harley,” I get the answer when I ask where the parts come from. Here, as much as possible should be original HD, like it was back in the 1960s when Harleys were customized into choppers.

Noen deler er Made in Taiwan, men de blir færre og færre etter hvert som han bytter ut disse når han finner originale HD-parts. Morten har bygd sykkelen i typisk 1960-talls California-stil, en stilart som kjennetegnes ved lave linjer, bred avkortet bakskjerm og uten framskjerm. Den er senket og er relativt fri for unødig utstyr.

Some parts are Made in Taiwan, but they are becoming fewer and fewer as he replaces them when he finds original HD parts. Morten has built the bike in typical 1960s California style, a style characterized by low lines, wide truncated rear fender and no front fender. It is lowered and is relatively free of unnecessary equipment.

Sykkelen er opprinnelig en Elektra Glide, og selv om mange av delene fra den “originale” sykkelen fortsatt sitter på, har han brukt mange deler fra andre Harleyer, modeller fra 1950-, 1960-, 1970- og 1980-tallet, nettopp for å få det riktige “stuket”. Noen av delene som er originale på denne modellen er de samme som Harley benyttet på 1930-tallet.

The bike is originally an Elektra Glide, and although many of the parts from the “original” bike are still on it, he has used many parts from other Harleys, models from the 1950s, 1960s, 1970s and 1980s, just to get the right style. Some of the parts that are original on this model are the same ones that Harley used in the 1930s.

Motoren er selvsagt en Shovelhead, noe som etter Mortens mening er den beste Shovelen som Harley laget, nettopp fordi den ble produsert før AMF kjøpte Harley-Davidson. Motoren har Morten fulloverhalt og utbedret, slik at svake punkt ikke lenger er en akilleshæl, for som han sier “Kjenner du denne motoren så vet du hva den trenger av tilpasninger for å fungere”. Vi tror han, for sykkelen startet på første tråkket. Det er det ikke alle Shovelheads som gjør! Nå har det seg slik at Morten har flere sykler stående, og tenker derfor å selge Shovelen. Er du interessert så treffer du Morten på tlf +47 90670261.

The engine is of course a Shovelhead, which in Morten's opinion is the best engine that Harley made, precisely because it was produced before AMF bought Harley-Davidson. Morten has fully overhauled and improved the engine, so that weak points are no longer an Achilles heel, because as he says "If you know this engine, you know what adjustments it needs to work". We believe him, because the bike started on the first pedal. Not all Shovelheads do that! Now it so happens that Morten has several bikes standing, and is therefore thinking of selling the Shovel. If you are interested, you can contact Morten on tel. +47 90670261.

0/0