Meos Moto Morini 3 1/2 Sport

Axel Meo har en sterk pasjon for italienske motorsykler, og Moto Morinien passet han meget godt, for som han sier; “Jeg er halvt italiener, og trengte en hobby. Da kompisen min skulle selge sykkelen, kunne jeg ikke la være å kjøpe den, og en drøm har gått i oppfyllelse”.






0/0
Italienske motorsykler blir ofte assosiert med Moto Guzzi, Benelli, Laverda og Ducati. Sannheten er at det i tillegg til de fire nevnte merkene så har “støvelen” i Middelhavet” fostret flere mc-produsenter. Moto Morini 3 ½ Sport er en av disse, og ble produsert i perioden 1973-1983.

Etablert i 1937
Moto Morini startet med produksjon av 3-hjuls trucker i 1937. Da krigen brøt ut gjorde de som mange andre industriforetak, de omstilte produksjonen til militært materiell. Krigens svøpe rammet også Morini, og i 1943 ble fabrikklokalene i Bologna bombet av de allierte. Da krigen var over startet Morini gjenreisingen, og allerede året etter kom den første motorsykkelen. Dette var en liten 2-takter på 125 kubikk, en rimelig og enkel hverdagsmc. For Moto Morinis vedkommende steg produksjonen og modellutvalget i takt med den økonomiske utviklingen. 2-taktere, 4-taktere, racingmodeller, sportsmaskiner og off-roadere ble etter hvert en del av mc-produksjonen.

Moto Morini 3 ½ Sport
Gjør vi et sprang i tid, og beveger oss frem til 1973, finner vi den mellomtunge modellen Morini 3 ½ Sport på 350 ccm. Denne hadde, slik de fleste andre 4-takterne fra Morini, 2-sylindret v-motor. Motoren var imidlertid svært sofistikert, sammenlignet med v-motorene fra andre mc-produsenter. De mest avanserte 350-kubikkerne fra Moto Morini hadde bl.a. tannhjulsdrevne kamakslinger, tørrclutch og elektronisk tenning.

Meos Moto Morini
Axel Meo fra Oslo er en av de ytterst få i Norge som eier en 3 ½ Sport. Han kjøpte sykkelen av en venn i 2014. De hadde snakket mye motorsykkel, og vennens fascinasjon for italienske motorsykler smittet etter hvert over på Axel. De bestemte seg for å reise til Tyskland og importere en Moto Morini. Motorsykkelen som Axel tok med hjem viste seg å ikke være i særlig bra stand, og det endte med motorhavari.Lidenskapen for italienske tohjulinger havarerte imidlertid ikke, og da Axel fikk tilbud om å kjøpe kameratens Moto Morini 3 ½ Sport, nølte han ikke. Sykkelen var i meget god stand, etter en omfattende restaureringsjobb, så nå nyter Axel turene i lyden fra den italienske v-twinnen.
Tekniske data Moto Morini 3 ½ Sport, 1980-modell:
Motor: 2-sylindret 4-takter, 72 graders V-twin
Slagvolum: 344 ccm
Effekt: 36 hk v.8000 omdr.
Ant.gir: 6
Dekk foran: 100/90 x 18
Dekk bak: 110/90 x 18
Vekt: 154 kg
Toppfart: 161 km/t
