logo

ClassicMC.no

Knut glemte aldri Maduraen

Knut Brattvik fra Strømmen har etter mange år uten mc tatt opp igjen interessen, og i våres dro han til Namsos for å hente hjem samme typen sykkel som han aldri glemte, men i litt kraftigere versjon. Som nyutdannet politimann midt på 1980-tallet cruiset han rundt i Oslo på en Suzuki Madura 700. Nå har han skaffet seg en Madura 1200, og angrer ikke et sekund.

Kjøpte splitter ny

«Jeg kjøpte den splitter ny våren 1985, og den ble brukt flittig til både korte og lengre turer. I løpet av det første året ble den kjørt over 10000 kilometer» sier Knut. Etter hvert ble det familieforøkelse, og Maduraen ble solgt, men aldri glemt. Knut legger til at «jobben min i Kripos krevde mye reising rundt om i verden, og dermed var det lite aktuelt å ha en sykkel stående ubrukt hjemme i Norge».

  • Året er 1985, og Knut poserer med sin splitter nye Madura 700

Solgt ny i Norge

Etter at Knut kom hjem fra utenlandstjeneste for noen år siden begynte tankene om en Madura å dukke opp i minnet. Våren 2025 sveipet han innom finn.no, og der sto drømmen, eller nesten enda bedre; det var en 1200-versjon. Hva mer kunne han ønske seg? Sykkelen er solgt ny i Norge, og Madura 1200 ble solgt kun i 1985 og 1986.

V4 m.117 hk

Knuts eksemplar har så vidt passert 50000 km, og sykkelens tilstand vitner om at de tidligere eierne virkelig har tatt vare på den. Knut forteller at «Jeg har tatt en service på den, og skiftet olje, oljefilter, luftfilter og tennplugger». Sykkelen er utrolig hel og pen, og uten rust på de originale chromedelene. 1200-kubikkeren er betydelig sterkere enn 700-kubikkeren, og V4-motoren leverer hele 117 hk.

Enormt bunndrag

På spørsmål fra meg om sykkelen står til forventningen får jeg raskt til svar at «Den er helt fantastisk, bedre enn min gamle 700-kubikker, og med et enormt bunndrag». «Pass deg for fotoboksene» sier jeg i det Knut smiler lurt tilbake, drar ned visiret, og lar V4-motoren får kjenne på et øyeblikk av stram wire.

Tekniske data Suzuki GV 1200 Madura, 1985-modell:

  • Motor: 4-sylindret 4-takter, V4, DOHC, 4-ventilsteknikk, væskekjølt
  • Slagvolum: 1165 ccm
  • Kompresjon: 10,5:1
  • Effekt: 117 hk
  • Ant.gir: 6
  • Dekk foran: 110/80 x 19
  • Dekk bak: 140/80 x 16
  • Tank: 13 liter
  • Vekt: 268 kg
  • Toppfart: 217 km/t