Klæboes Kawasaki ZX-10

ZX-10 føyer seg pent inn i rekken av raske motorsykler fra Kawasaki, men modellen fikk en kort levetid, og ble produsert kun i 3 år, fra 1988-1990. ZX-10 var det ikke noe galt med, men hos Kawasaki skulle utviklingen gå fort, bokstavelig talt, så neste steg på stigen var ZX-11. Vi har dvelt litt ved ZX-10, en sportsmaskin som både er sjelden og sterkt undervurdert.
The ZX-10 fits nicely into the lineup of fast motorcycles from Kawasaki, but the model had a short lifespan and was only produced for 3 years, from 1988-1990. There was nothing wrong with the ZX-10, but at Kawasaki, development had to happen quickly, literally, so the next step up the ladder was the ZX-11. We have lingered a bit on the ZX-10, a sports machine that is both rare and greatly underrated.




0/0
ZX-10 ble på mange måter en modell «in between», og plasserte seg mellom GPZ1000RX som den avløste, og ZX-11 som ble avløseren. GPZ1000RX fikk blandet kritikk, og måtte tåle en del «pepper» fordi kjøreegenskapene ikke var som forventet. Forventningene var derfor store når oppfølgeren ZX-10 stod klar i 1988.
In many ways, the ZX-10 became a model 'in between,' positioning itself between the GPZ1000RX, which it replaced, and the ZX-11, which became its successor. The GPZ1000RX received mixed reviews and had to take a lot of 'heat' because the handling did not meet expectations. Therefore, expectations were high when its successor, the ZX-10, was ready in 1988.

Kawasaki jaktet nå hardt med mål om å sprenge 300 km/t-grensen, og veien dit gikk via ZX-10. Med en toppfart opp imot 270 km/t nærmet den seg, og var samtidig en av de raskeste serieproduserte motorsyklene som var å oppdrive i 1988. Tidstypisk så oppga de Japanske mc-produsentene tallmaterialet hva angikk fartsressurser. Kvartmilsprestasjonene spilte i så måte en viktig rolle i markedsføringen, og det er klart at når 0-402 meter gikk unna på under 11 sekund, så beviste Kawasaki at de nok en gang var produsent av de raskeste motorsyklene.
Kawasaki was now chasing hard with the goal of breaking the 300 km/h barrier, and the path to that went through the ZX-10. With a top speed approaching 270 km/h, it was getting close, and at the same time, it was one of the fastest mass-produced motorcycles available in 1988. Typical for the time, the Japanese motorcycle manufacturers provided precise figures regarding speed capabilities. Quarter-mile performance played an important role in marketing, and it is clear that when 0-402 meters were covered in under 11 seconds, Kawasaki proved once again that they were a manufacturer of the fastest motorcycles.

Design og sittestilling var typisk sportslig på nykommeren XZ-10. Den var svært rask, og lettkjørt nok til sportslig kjøring på svingete veier. Komforten på de lange dagsetappene på motorvei i høye hastigheter stod heller ikke tilbake i forhold til konkurrentene fra Honda, Yamaha og Suzuki. Styrken til ZX-10 var kombinasjonen av en råsterk rekkefirer og et lett og svært stabilt chassis. Den profilerte aluminiumsrammen var svært vridningsstabil, og med 17 tommers forhjul og 18 tommers bakhjul, lot 1000-kubikkeren seg utfordre uten å vise svakheter. Å slippe løs 137 hk krevde en riktig kombinasjon av chassis, bremser, dekkdimensjoner og ikke minst styregeometri, og ZX-10 leverte hele veien.
The design and riding position were typically sporty on the newcomer XZ-10. It was very fast and easy enough to ride for sporty driving on winding roads. Comfort on long daily highway rides at high speeds was also on par with competitors from Honda, Yamaha, and Suzuki. The strength of the ZX-10 was the combination of a powerful inline-four engine and a light and very stable chassis. The prominent aluminum frame was very torsionally rigid, and with 17-inch front and 18-inch rear wheels, the 1000cc bike could be challenged without showing weaknesses. Releasing 137 hp required the right combination of chassis, brakes, tire sizes, and not least steering geometry, and the ZX-10 delivered all the way.

Adjektiv som best beskriver ZX-10 er rask, stødig, stabil og lettkjørt. I samtidige tester fra 1988 da modellen kom på markedet, målte den krefter med sine tre japanske konkurrenter Yamaha FZR1000, Honda CBR1000 og Suzuki GSX-R1100. Med de nevnte adjektiv i mente, og det faktum at ZX-10 gjorde unna stående kvartmil på 10,71 sekund, samt at toppfarten lå tett på 270 km/t, var det ingen over, og ingen ved siden. Kawasaki hadde nok en gang levert, nettopp slik Kawasaki-eiere var vant med fra tidlig på 1970- tallet da Kawasaki H2-750 og Kawasaki Z1-900 fikk frem adrenalinet hos unge menn i jeans og skinnjakke.
Adjectives that best describe the ZX-10 are fast, steady, stable, and easy to ride. In contemporary tests from 1988 when the model was released, it measured its power against its three Japanese competitors: Yamaha FZR1000, Honda CBR1000, and Suzuki GSX-R1100. With these adjectives in mind, and the fact that the ZX-10 completed a standing quarter-mile in 10.71 seconds and had a top speed close to 270 km/h, there was no one above it, and no one next to it. Kawasaki had once again delivered, just as Kawasaki owners had been accustomed to since the early 1970s when the Kawasaki H2-750 and Kawasaki Z1-900 sent adrenaline rushing through young men in jeans and leather jackets.

Edvin Klæboe fra Oslo fikk sin første Kawasaki midt på 1980-tallet, nærmere bestemt en Kawasaki GT750. Sykkelen fungerte fint, var både kvikk og lettkjørt, men da det ble familieforøkelse tenkte Edvin at han kanskje burde skaffe seg en sykkel som var bedre å sitte på for den vesle datteren. GTn var litt knapp, og da faren til den kjente GP-stjernen Kate Gulbrandsen annonserte en Yamaha XVZ1200 for salg ble det handel. GTn måtte forlate garasjen til fordel for touringsykkelen fra Yamaha. For far og datter ble dette en helt ny og mer trivelig sykkelopplevelse. Bak på Yamahaen satt hun trygt og godt, men Edvin sluttet imidlertid ikke å følge med på modellutviklingen til Kawasaki.
Edvin Klæboe from Oslo got his first Kawasaki in the mid-1980s, specifically a Kawasaki GT750. The bike worked well, was both nimble and easy to ride, but when the family grew, Edvin thought he might need a motorcycle that was more comfortable for his little daughter. The GT was a bit cramped, and when the father of the well-known GP star Kate Gulbrandsen advertised a Yamaha XVZ1200 for sale, a deal was made. The GT had to leave the garage in favor of Yamaha's touring bike. For father and daughter, this became a completely new and more enjoyable motorcycle experience. On the back of the Yamaha, she sat safely and comfortably, but Edvin did not stop keeping an eye on Kawasaki's model developments.

Det kom stadig brukte Kawasakier for salg, og flere fristet, deriblant en ZZR, men den var relativt kostbar. Edvin kom etter hvert over en bruktimportert ZX-10 på Vestlandet. Siden den ikke var i den tilstanden som Edvin var fornøyd med så lot han den gå til fordel for en tilsvarende modell i Stjørdal. XZn i Stjørdal var derimot strøken, og fremstod nesten som ny, så Edvin nølte ikke, og kjøpte den usett. Sykkelen ble levert hjem til Oslo med lastebil, og kjøpet var innertier. ZXn var restaurert av en tidligere eier i 2008 som tydeligvis ikke hadde spart på kronene. En finere 1990-modell, uansett merke, skal du lete lenge etter, for som Edvin sier» Jeg er jo utdannet flytekniker, og har vel i blodet at ting skal være på stell».
Used Kawasakis kept appearing for sale, and several were tempting, including a ZZR, but it was relatively expensive. Eventually, Edvin came across a used imported ZX-10 in Western Norway. Since it wasn’t in the condition Edvin was satisfied with, he let it go in favor of a similar model in Stjørdal. The ZX in Stjørdal, however, was in pristine condition and looked almost like new, so Edvin didn’t hesitate and bought it unseen. The bike was delivered home to Oslo by truck, and the purchase was a jackpot. The ZX had been restored by a previous owner in 2008, who clearly hadn’t spared any expense. You’d have to look a long time to find a nicer 1990 model, regardless of brand, because as Edvin says, "I’m trained as an aircraft technician, so it’s in my blood that things should be in order."

Tekniske data Kawasaki ZX-10, 1990-modell:
Motor: 4-sylindret 4-takter, DOHC, 4-ventilsteknikk, væskekjølt
Slagvolum: 997 ccm
Kompresjon: 11.0:1
Effekt: 137 hk v.10.500 omdr.
Dreiemoment: 103 Nm v.9000 omdr.
Ant.gir: 6
Dekk foran: 120/70 R17
Dekk Bak: 160/70 R18
Tank: 22 liter
