Håndbygd i 33 eksemplar

Den gamle italieneren korset seg etter å ha tellet kjøleribbene på den oransje Laverdaen. Han forsto at det var en ekte SFC 750. Kanskje ikke så rart at han korset seg. Laverda SFC 750 er en legendarisk endurance-racer som gjorde det stort i første halvdel av 70-tallet. Den ble utviklet fra twinnen SF 750, med økt effekt, lavere vekt og bedre kjøreegenskaper.
Tekst og foto: Borgvald Moen

- Brembo; kun det beste er godt nok
Håndbygget
SFC 750 ble håndbygget i totalt 549 eksemplar, i årene fra 1970 til 1976. I det siste året, i april 1976, ble det produsert 33 eksemplar, og en av disse eies av Håkon Thorstensen (64) fra Nærbø på Jæren. Han forteller at 26 av de 33 fortsatt eksisterer, men hans egen skal være den eneste i Skandinavia. Den ble kjøpt ny på Lelles MC i Stockholm i 1976, og solgt til Tønsberg i 1996, før Håkon fikk kjøpt den for tre år siden.

- Utrolig vakker racingkåpe
72.000 euro
- Jeg kjente han som eide den i Tønsberg. Han tok kontakt med meg en dag og sa at nå begynte han å dra på årene, så da lurte han på om ikke jeg ville overta SFCen, forteller Håkon. Han har en pent knippe italienske motorsykler fra før, og solgte to av dem for å finansiere SFCen. Han ønsker ikke å si hvor mye han ga for den, men opplyser at en tilsvarende maskin ble solgt for 72.000 euro.- Det tror jeg er rekord.

- SFCen har noen flere kjøleribber enn den mer vanlige SFen. Det vet ekte Laverda-entusiaster...
Må bruke motoren
Da Håkon overtok sykkelen, var den i behov for oppussing, men egentlig ingen store ting. Det ble en full runde med lakkering, og service på motoren.- Den gikk bare på en sylinder, men det var faktisk bare en defekt plugg. Nå går den fint, men man må ha en aktiv kjørestil for at den skal fungere bra.- Man må bruke motoren, og så skal det helst ikke være fartsgrenser, humrer Håkon.

- Hele sykkelen bærer preg av enkle og vakre detaljer
23 italienske og 1 britisk
Til sammen har han i dag 24 motorsykler, hvorav 23 er italienske, og den siste er en Norton Commando.- Det var den første tunge motorsykkelen jeg eide. Den kjøpte jeg da jeg var 16-17 år. Jeg har ikke hatt den hele tiden, men var heldig og fikk kjøpt den tilbake for noen år siden, forteller Håkon. Bortsett fra Commandoen, er det altså bare italienske motorsykler i "stallen" til Håkon.

- Bensintanken på hele 25 liter er fester med hurtigkoblinger, og ble kjapt byttet med en full tank under løp. Det gikk raskere enn å fylle full tank, ifølge Håkon Thorstensen
La merke til Laverdaene
Hvorfor?- Jeg har egentlig en ganske bred motorsykkelinteresse, men la merke til Laverdaene da jeg så noen VM-runder i Sverige. Så var det en fyr i Arendal som solgte SF i noen år, jeg tror han solgte ti-elleve stykker, sier Håkon.

- Spartansk instrumentering
Veldig tidlig ute
- Italienerne er unike med tanke på det de legger ned i utviklingen av motorsykler. De var veldig tidlig ute med avanserte motorer, og allerede før krigen kjørte Gilera racing med kompressormatede, tverrstilte rekkefirere med doble overliggende kammer. Og Moto Guzzi hadde en V8 racer, understreker Håkon. Han peker også på dyktige og visjonære enkeltpersoner som avgjørende for italiensk motorsykkelutvikling.

- Det korte 2-1 anlegget understreker racingstilen
Tellet kjøleribbene
Hver sommer skyver han og kona noen italienske klassikere inn i en varebil, så drar de til Alpene sammen med venner, og kjører dagsturer på perfekte svingete veier. Det var i en pause på en slik tur at en eldre italiener satte seg ned på huk og tellet kjøleribbene på SFCen. Racingsykkelen har noen flere kjøleribber enn den mer vanlige SFen.

- Det ble en full runde med lakkering da Håkon Thorstensen overtok Laverdaen for tre år siden.
Korset seg
-Etter å ha tellet dem, gikk han tilbake til kameratene, og de hadde en engasjert diskusjon om saken. Så gikk han tilbake og tellet på nytt. Så reiste han seg opp og korset seg. Det syns jeg var litt artig, humrer sindige Håkon Thorstensen.

- Håkon Thorstensen stilte ut Laverda-raceren sin på Oslo Motor Show sist helg
Tekniske data Laverda SFC 750, 1976-modell:
- Tverrstilt parallelltwin, SOHC
- Slagvolum: 744 ccm
- Borring/slag: 80 mm x 74 mm
- Effekt: 75 hk v.7500 rpm
- Tank: 25 liter
- Akselavstand: 1480 mm
- Vekt: 206 kg
- Toppfart: Ca 220 km/t