Gard Ivars Thunderbolt

Inngangen til 1970-tallet ble begynnelsen på slutten for det som en gang var verdens største mc-produsent, Birmingham Small Arms, eller BSA. Merket slet i motbakke, både økonomisk og teknologisk, og på tross av oppgraderinger av 650-kubikkeren Thunderbolt, var det langt fra tilstrekkelig til å overleve i et globalt mc-marked. Thunderbolten er imidlertid en flott maskin, og eksemplaret jeg presenterer her, en 1970-modell, hører hjemme på Sunnmøre, nærmere bestemt på Skodje.





















0/0
650 ccm og 50 hk
Thunderbolten har røtter tilbake til tidlig på 1960-tallet, en tid der det var duket for utvikling av en ny generasjon motorer hos BSA. Arbeidet ble ledet av Herbert Hopwood, en av ringrevene i engelsk mc-industri. I 1962 lanserte BSA de to parallelltwinnene A50 på 499 ccm og A65 på 654 ccm. Dette var en ny serie unit-motorer som avløste den gamle pre-unitserien A7 og A10. A65 ble ofte omtalt som “poweregg“ med bakgrunn i motorens utseende som minnet om et egg, et kraftfullt sådan. 650-kubikkeren ble drivkilden i legendariske BSA-modeller som bl.a. Rocket, Lightning Clubman og ikke minst Spitfire. Motorens ytelse lå på rundt 50 hk, litt avhengig av om den var utstyrt med enkel eller doble forgassere. Thunderbolten tilhørende Gard Ivar Ansok har enkelt forgasser, men ytelsen på 46 hk er det likevel ikke noe å utsette på, og «Den drar jevnt og godt gjennom hele registeret» sier Gard Ivar. Singelgasser-versjonen er forøvrig enklere å justere enn versjonene med doble gassere, som krever nøyaktig synkronisering for at motoren skal gå jevnt.

Et objekt med Chopper-look
Gard Ivar kjøpte Thunderbolten i Ørsta i 2014. Den var da importert fra USA, og hadde et typisk «chopper-look», med langgaffel og chopper-sal. Sykkelen var, med unntak av «poweregget», i generelt dårlig stand, så Gard Ivar plukket den like godt ned til minste skrue, for så å starte et møysommelig restaureringsarbeid. Ramma og en rekke mindre deler ble sandblåst og pulverlakkert, og det ble spandert ny chrom på en rekke deler. Nye hjul ble kjøpt inn, og det av deler som kunne brukes på nytt ble reparert. Noe måtte imidlertid skiftes til fordel for nye deler. Motoren var som tidligere nevnt i god stand, men Gard Ivar ønsket seg en mer driftssikker og pålitelig motor, så det ble skiftet til elektronisk tenning, samt montert oljefilter. Thunderbolten til Gard Ivar er en såkalt «oil in frame» modell, hvilket betyr at ramma fungerer delvis som oljetank. Dette var en av flere «utbedringer» på BSA sine modeller ved inngangen til 1970-tallet. Sett i ettertid var dette ikke noen teknologisk løsning som var av betydning.

Inspirert av Tv-serien "Med Hjartet på rette staden»
Gard Ivars interesse for mopeder og motorsykler startet tidlig, og han har eid en rekke japanske modeller. Da han fikk se noen episoder på NrK av den engelske serien «Med hjarte på rette staden» der handlingen utspiller seg i den engelske landsbyen Aidensfield, fikk han for alvor opp øynene for klassiske engelske motorsykler. «Jeg bare måtte skaffe meg en engelsk motorsykkel» sier han, og Thunderbolten som i dag fremstår som bedre enn ny, ble altså hentet fra andre siden av Storfjorden, hos Lars Johan Bjerkvik som hadde garasjen full av «engelskmenn» for salg. Thunderbolten stod ferdig våren 2018, og Gard Ivar ser seg nå om etter et nytt objekt, fortrinnsvis en krigsmodell, og aller helst en BSA. Så får vi se da om den nevenyttige sunnmøringen kommer over en WM20. Da blir det nye økter i verkstedet.
Tekniske data BSA 650 Thunderbolt, 1972modell:
Motor: 2-sylindret 4-takter OHV
Slagvolum: 654 ccm
Kompresjon: 9.0:1
Effekt: 46 hk v.7000 omdr.
Ant.gir: 4
Dekk foran: 3.25 x 18
Dekk bak: 3.50 x 18
Tank: 18 liter
Vekt: 177 kg
Toppfart: 174 km/t
