Frank Roberts lavtflyvende Heinkel

Frank Robert Weydahl hadde hatt kjennskap til scooteren i lang tid, og da den ble lagt ut for salg var han klar med cash. Dermed sikret han seg dette sjeldne eksemplaret, en original og patinert Heinkel Tourist 175, solgt ny i Norge våren 1958. I sommerhalvåret kan Frank Robert nyte solen, duften fra kornåkrene, og ikke minst lyden fra Heinkelen der han «flyr lavt på svingede veier i Follo.
















0/0
For mange er nok navnet Heinkel synonymt med tyske krigsfly, noe som selvsagt ikke er tatt ut av luften for å si det slik. Ernst Heinkel (1888-1958) startet med flykonstruksjon i 1922 sammen med Claudius Dornier og Hugo Junkers. Sistnevntes etternavn er også tett forbundet med militære fly. Flyhistorikken er vevd tett sammen med det tyske nazistyret, noe vi ikke skal gå videre innpå her, men det må nevnes fordi restriksjonene som mye av den tyske jern- og metallindustrien ble pålagt av de allierte etter 1945, krevde omstilling til nye produkt. Heinkel møtte omstillingen med bl.a. å produsere mopeder, 3-hjulinger og scootere. Den første scooteren kom i 1953, og var utstyrt med en 1-sylindret 4-takter på 149 ccm. 4-taktere var ikke vanlig i de populære scootermodellene fra Vespa og Lambretta som benyttet seg av 2-taktere, og dette ga Heinkelen et mer eksklusivt preg. Året etter, i 1954, kom den første mopeden fra Heinkel kalt «Pearl». Denne hadde noe så eksklusivt som ramme i aluminium, var utstyrt med en 2-takter på 49 ccm, og nådde en topphastighet på 50 km/t.

Heinkel utfordret Messerschmitt og BMW
I 1954 ble Tourist oppgradert og fikk nå en kraftigere motor på 174 kubikk. Produksjonen av Tourist gikk jevnt og trutt, og i 1957 fikk den en lillebror, Roller 112, på 125 ccm. Heinkel hadde stor tro på lettvekteren siden dette segmentet var populært i Europa etter krigen, men Roller 112 ble aldri den salgssuksessen som Heinkel hadde sett for seg. Parallelt med produksjon av scootere og mopeder fremstilte Heinkel små 3-hjulinger med førerkabin og plass til 2 personer. Mest kjent er nok modellen Kabine som fantes med to motoralternativ på hhv. 174 ccm og 198 ccm. Modellen konkurrerte om kundene mot bl.a. Messerschmitts «Kabinenroller» og BMW Isetta.

100000 eksemplar
Heinkel Tourist ble produsert i ca 100.000 eksemplar i perioden 1953-1965. Det ble laget 5 serier eller modeller. 149-kubikkeren fikk betegnelsen 101A0 og ble kun produsert i 1953. Denne hadde 3-trinns girkasse og kickstart. I 1954 kom 102A1 med motor på 174 ccm, 12 volts elektrisk anlegg og elektrisk start. Høsten 1955 kom 103A0. De største nyhetene på denne var 4-trinns girkasse og 10 tommers hjul. Begge deler bidro til at scooteren både ble stødigere og raskere. Sammenlignet med andre scootere i sin samtid ble Heinkel av mange regnet som relativ eksklusiv. En scooter med 4-taktsmotor og elektrisk start skilte seg ut i mengden, og bød på god kjørekomfort for både fører og passasjer.
Tekniske data Heinkel Tourist 175, 1958-modell:
Motor: 1-sylindret 4-takter, OHV
Slagvolum: 174 ccm
Effekt: 9 hk
Dekk foran: 4 x 10
Dekk bak: 4 x 10
Start: El.start
Vekt: 150 kg
