Vi kjører Yamaha XSR 900 GP

- Borgvald i fint driv på XSRn ute i Follo
Retroracer: - Den var skikkelig tøff! - Akkurat noe sånt som dette jeg kunne tenke meg, sier Rolf Lund Larsen (73). Jeg og Hallgeir står i sentrum av sommervarme Son da Rolf parkerer sin Yamaha FZS 600 ved siden av sykkelen vi er ute og prøvekjører; Yamaha XSR 900 GP.
Rolf går rundt sykkelen, ser på detaljene, nikker og sier: - Denne var skikkelig tøff! Litt racing, litt cafe-racer, litt... ja, det er noe sånt jeg kunne tenke meg, sier han. Yamaha presenterer denne sykkelen i kategorien "Sport heritage", og det passer jo temmelig bra.

- XSR 900 GP er en feiring av Yamahas rike racingtradisjoner
Stilmessig er den en feiring av Yamahas racing-arv, med blant andre YZR 500 som modell. Kjøremessig er imidlertid ikke dette noen ekstremsykkel, og under det retroinspirerte skallet finnes teknologi i bøtter og spann som bidrar til at jeg opplever sykkelen som veldig fin å kjøre. Maskinen er den velprøvde trippelen CP3, som fra før finnes i en rekke modeller, blant andre MT09, Tracer 900/9, roadsteren XSR 900, og ikke minst sportsmaskinen R9.

- Hallgeir i fint driv på svingete favorittveier
Fra starten av var motoren på 850 ccm, men for noen år siden ble den borret opp til 890 ccm, og toppeffekten økte fra 115 hk til 119 hk. Det er altså ikke snakk om ekstreme ytelser, men det er mer enn nok trøkk i maskinen. Og minst like viktig i en slik sykkel: bunndraget er bra, og med gode kjøreegenskaper kommer smilet fram når jeg suser rundt på veiene sør for Oslo med Hallgeir som veiviser.

- Clip on-styre og speil i caferacer-stil understreker det sportslige designet
Yamahaen virker lett og stabil, og i det hele tatt harmonisk. Naturligvis er sittestillingen sportslig, og knevinkelen blir dermed skarp. Med mine 192 cm ville jeg nok blitt sliten etter en stund, men hva så? Dette er ikke en sykkel man kjøper hvis målet er å kjøre lengst mulig pr. dag, med minst mulig pauser. Men tilbake til Son, der Rolf Lund Larsen ble kraftig tiltrukket av racinglinjene fra 80- og 90-tallet.

- Retro så det holder. Legg merke til den utfellbare fothvileren
Kåpa, setet og hekken er dominerende stilelementer. Dekselet over baksitsen kan fjernes, og fothvilerne, som ikke syns til vanlig, kan vippes fram fra oppunder setet. En fiffig detalj som understreker stilen. Clip on-styret er festet over styrekrona, noe som bidrar til en litt mer landeveistilpasset sittestilling. Speil på holkene understreker caferacer-stilen.

- Smaken er som baken, men jeg syns ikke potta er fin, og jeg er heller ikke begeistret for lyden
Vi står og studerer sykkelen, og jeg sier: - Det er én ting jeg ikke syns er fint på den, og kan du tenke deg hva det er? Rolf tenker seg om noen få sekunder, og sier: - potta. -Jepp, svarer jeg. Den er ikke noe fin, men sånn er mange motorsykler i dag. Det er en svær klump med blant annet katalysatoren inni. Støy- og avgasskrav gjør det trolig vanskeligere å få til fine eksospotter, og så er det vel også et spørsmål om penger. Blar du opp noen ekstra lapper, er det mye godis å få for den som liker potter og gromlyd. Lyden fra det originale anlegget er nemlig ikke noe å skrive hjem om, men anlegget er i hvert fall rustfritt, og for meg er det lyden av evigheten, for rustfritt ruster jo som kjent ikke.

- Perfekte veier for Yamaha XSR 900 GP
Så hvem er den for? Folk som elsker linjene, motoren og kjøreopplevelsen. Folk som elsker enkle turer i godt vær, og ikke trenger å ha med seg så mye. Hvem er den ikke for? Folk som skal ha med seg mye oppakning, og kjøre veldig langt. Folk som ikke liker eller orker sportslig sittestilling.

- Stilige detaljer som dette gjør seg bra
- Tekniske data Yamaha XSR 900 GP, 2024-modell:
- Motor: 4-takts væskekjølt, DOHC, 3-sylindre, 4-ventiler pr. sylinder.
- Slagvolum: 890 ccm, boring x slag: 78 x 62,1 mm.
- Effekt: 119 hk ved 10.000 omdr.
- Dreiemoment: 93 Nm ved 7000 omdr.
- Setehøyde: 835 mm
- Vekt fulltanket: 200 kg
- Tankvolum: 14 liter
- Pris: 209.900.
- Fås også i A2-versjon

- En god følelse etter kjøreturen
Tekst: Borgvald Moen. Foto: Borgvald Moen og Hallgeir Muren
Takk til Gjermund og Birgitte hos Yamaha Motor EU filial Norge, for utlån av demo-sykkel.