logo

ClassicMC.no

Knucklehead vs Evolution, eller originalen vs retroen

Med 122-års sammenhengende mc-produksjon, troner Harley på toppen som verdens eldste mc-produsent. Det som startet i et lite treskur i Milwaukee i 1903, utviklet seg til å bli et av verdens mest kjente “brands”. Noen Harley-modeller har vært mer betydningsfulle enn andre, og vi har sett på en av disse og retro-versjonen.

Originalen; Harley-Davidson EL 1000 Knucklehead

Harley-Davidsons lange og svært så omfattende historie gjør det selvsagt vanskelig å trekke frem enkeltmodeller, og peke på at nettopp denne var viktigere enn de andre. Jeg tok imidlertid sjansen, og reiste tilbake til “de harde 30-årene”. Harley Davidson hadde nå en betydelig posisjon i amerikansk mc-industri, og var etablert som en ledende aktør på verdensmarkedet, samtidig som det var svært tøffe tider rent økonomisk. I 1931 startet arbeidet med å utvikle en ny modell, med moderne design og forbedret motor. Resultatet av dette arbeidet ble en av Harley-Davidsons viktigste modeller, den berømte 1000-kubikkeren “E” med tilnavnet “Knucklehead” som kom i 1936. Moderne strømlinjeformet design i kombinasjon med en råsterk toppventilert v-twin var alt hva kundene kunne ønske seg. Rent visuelt traff Harley innertier med denne modellen, og med den lange lave linjeføringen ga den et inntrykk av “customizing”, lenge før begrepet ble tatt i bruk. Men, det som først og fremst var den toppventilerte 61-kubikktommerens styrke var fartsressursene. En topphastighet på 153 km/t var det få av konkurrentene som kunne “matche”.

Retroen: Harley-Davidson 1340 Softail Springer

Er det noe Harley-Davidson kan så er det å feire jubileer, eller hylle tidligere suksesser. Med utgangspunkt i Harleys “redningsbøye” Softail som ble lansert i 1984, kom retroklassikeren Softail Springer i 1988. Man trengte knapt et halvt øye for å se at modellen var en hyllest til E1000 eller Knucklehead som den oftest ble omtalt som. Resepten for å vekke nostalgiske minner var enkel. Softailens ramme, som egentlig var en stivrammelook-alike i kombinasjon med en lett modifisert springergaffel, brakte nostalgien ut til publikum. Kombinasjonen moderne teknologi og gammelt design ble en suksess.

Kommersiell nostalgi

Softail Springer 1340 ble akkurat det Harley-Davidson hadde håpet på; en kommersiell nostalgiker, med moderne kjøreegenskaper. Vi skal heller ikke unnlate å nevne at motoren i Springer, den berømmelige Evolution 1340, var minst like viktig for Harley da den kom i 1984, som Knucklehead var i 1936, om mulig enda viktigere. Ved inngangen til 1980-tallet slet Harley-Davidson med kvaliteten på sine Big-Twins, ryktet var dårlig og kundene forsvant. Evolution 1340 snudde denne trenden, og Harley kunne klatre til nye høyder hva angikk salgstall og popularitet.

Tekniske data: Harley Davidson EL 1000 Knucklehead, 1936-modell:

  • Motor: V-twin, 45 grader, toppventilert
  • Slagvolum: 61.33 ci/989 ccm
  • Effekt: 40 hk
  • Ant.gir: 4
  • Vekt: 256 kg
  • Toppfart: 153 km/t

Tekniske data: Harley Davidson Softail Springer 1340, 1989-modell:

  • Motor: V-twin 45 grader, toppventilert
  • Slagvolum: 81.56 ci/1338 ccm
  • Effekt: 55 hk
  • Ant.gir: 5
  • Vekt: 288 kg
  • Toppfart: 183 km/t