logo

ClassicMC.no

Suzuki RE5 Rotary

Suzuki1975

Suzuki slo seg ikke til ro med kun å produsere blårykende 2-taktere på 70-tallet. Wankel-prosjektet som lå på tegnebrettet måtte prøves ut. Dermed var det duket for RE5 Rotary.

For Suzuki var prosjektet mye knyttet til prestisje, og ønsket om å demonstrere et teknologisk overtak. Wankel-drevne kjøretøy var ikke noe nytt, samtidig som segmentet for denne type motorsykler var svært smalt. Fordelene med wankelmotoren var at den var kompakt, lett og med høy effekt i forhold til slagvolum. Norton, Hercules/DKW, Van Veen forsøkte samme konsept, men uten særlig kommersiell suksess. Sett i ettertid var det kanskje Suzuki som lyktes best. RE5 fungerte over all forventning, hadde et flott design, og kunne oppvise tilstrekkelige fartsressurser.

Troen på wankelmotoren var så absolutt til stede hos flere bil- og mc-produsenter ved inngangen til 70-tallet. 2-takterne og 4-takterne var godt etablert, og teknologien var noe forhandlernettverket hadde kompetanse på. Hva var da grunnen til at interessen for et 3.dje motoralternativ var såpass stor hos Suzuki? Å gå nye veier og demonstrere teknologisk kunnskap har alltid vært, og er fortsatt, noe som gir både ære og berømmelse, ihvertfall om man lykkes. Uansett, nedsiden med wankel-motoren ble for stor. Den var svært glad i bensin, noe som passet ytterst dårlig med oljekrisen som fant sted i 1973. At forhandlernettverket og mc-verksted manglet kompetanse på teknologien gjorde ikke saken bedre. Tross sin spektakulære teknologi og et flott design, ble RE5 litt som en døgnflue å regne, og modellen ble produsert kun i 3 år, i perioden 1974-1976.

Suzuki utviklet RE5 i samarbeid med Italdesign og Giorgetto Giugiaro. Sylindriske former preget mange av komponentene på RE5, og instrumenthuset var intet unntak. En morsom finesse var det grønne plastdekselet over instrumentene som åpnet seg når tenningsnøkkelen ble vridd om. Det er særlig de modellene med dette særegne dashbordet som er ettertraktet blant samlere. Senere modeller fikk de tradisjonelle runde analoge instrumentene. Siste årgangen av RE5 forlot samlebåndet i 1976. Da var tiden moden for 4-takteren GS750, og vannbussen GT750 gikk mot slutten. Med ca 7000 produserte eksemplar av RE5 lukket Suzuki dette svært så spektakulære kapittelet i firmaets historie.

  • Tekniske data Suzuki RE5 Rotary, 1975-modell:
  • Motor: væskekjølt enkammer/enkeltrotors rotasjons-motor
  • Slagvolum: 497 cc
  • Effekt: 62 hk v.6500 omdr.
  • Dreiemoment: 73Nm v.3500 omdr.
  • Ant.gir: 5
  • Tank: 17 liter
  • Vekt: 229 kg(tørr)
  • Toppfart: 180 km/t