logo

ClassicMC.no

Norton International 350 OHC

Norton1932

Norton har en lang merittliste fra racing takket være modellene Manx og International. Maskinene som var lakkert i kombinasjonen sølv og sort, tok hjem de gjeveste trofeene fra racerbanene på 1930- 1940- og 1950-tallet.

Norton has a long track record in racing thanks to the Manx and the International models. The machines, painted in a combination of silver and black, took home the most prestigious trophies from the racetracks in the 1930s, 1940s and 1950s.

Norton International var bygget på en tradisjonell stivramme med girder-gaffel, så hva var det som gjorde den så sukesessfull og uovervinnelig? Svaret finner vi i drivpakken, den 1-sylindrede 4-takteren med overliggende kamaksel.

The Norton International was built on a traditional rigid frame with girder forks, so what made it so successful and invincible? The answer lies in its powertrain, the single-cylinder, 4-stroke, overhead camshaft engine.

Den potente OHC-motoren var utviklet for å gi høy effekt og ytelse, og løftet Norton helt i toppsjiktet innen asfaltracing.

The potent OHC engine was designed to deliver high power and performance, and lifted Norton to the top of the tarmac racing scene.

De første International-modellene kom tidlig på 1930-tallet, og fantes i to utgaver, Model 40 på 350-ccm, og Model 30 på 500-ccm. Mannen som ledet temaet som utviklet International, Arthur Carroll, hentet inspirasjon fra bl.a. K-serien til Velocette.

The first International models arrived in the early 1930s, and were available in two versions, the 350-cc Model 40, and the 500-cc Model 30. The man who led the team that developed the International, Arthur Carroll, drew inspiration from, among other things, the Velocette K-series.

Slagvolumene på hhv. 350-og 500-ccm var tilpasset klassene innen racing, og det skulle ikke gå lenge før Norton forsynte seg grovt av premiebordet på racerbaner i inn- og utland. Blant de mer prestisjefylte konkurrannsene var junior-TT og senior-TT på Isle of Man, og her gjorde Norton det stort i årene før og etter 2.Verdenskrig. En 1.plass i TT-løpene var den beste reklame en mc-produsent kunne få.

The displacements of 350 and 500 cc were adapted to the racing classes, and it was not long before Norton was taking home a substantial amount of prize money on racetracks at home and abroad. Among the more prestigious competitions were the junior-TT and senior-TT on the Isle of Man, and Norton made a name for himself here in the years before and after World War II. A first place in the TT races was the best publicity a motorcycle manufacturer could get.

Mot slutten av 1940-tallet hadde International gjort jobben sin, og konstruksjonen som nå var i ferd med å gå ut på dato ble avsluttet til fordel for arvtakeren Manx som kom i 1947. Dermed var det duket for en ny runde med suksess, og Manx skulle nærmest over natten bli et begrep, og synonymt med 1.plasser innen racing.

By the end of the 1940s, the International had done its job, and the design, which was now about to expire, was terminated in favor of its successor, the Manx, which arrived in 1947. Thus, the stage was set for a new round of success, and the Manx would almost overnight become a concept, and synonymous with first places in racing.