MZ ES250/2Trophy
MZ eller Motorraderwerke Zschopau som forkortelse står for, er på mange måter et ikon over den kalde krigen og det delte Europa. Merket er ikke bare litt sært hva angår design, det har også en særegen historie med røtter tilbake til tiden etter 1.verdenskrig.

Historien til MZ starter egentlig med etableringen av DKW i 1919. Det tyske merket var i sin tid en av verdens største mc-produsenter, men som så mange andre så fikk de seg en knekk etter 2.verdenskrig. En ødelagt økonomi og en bombet fabrikk var et elendig utgangspunkt, og da Tyskland ble delt, ble restene av lokalene liggende inne i Sovjetisk sone.

Det som var tilbake av produksjonsmidler i det gamle Tyskland ble demontert, og flyttet, først til Wilischthal og i 1949 til Zschopau. Her ble DKW en del av IFA. Ved inngangen til 1950-tallet begynte den Sovjetrussiske planøkonomien å stabilisere seg, og mc-produksjonen økte i omfang. Det ble laget en rekke merker bak «jernteppet», deriblant MZ.

Den første modellen med MZ-emblemet på bensintanken kom i 1953. Produksjonen dreide seg i hovedsak om 1-sylindrede 2-taktere på 125, 175 og 250 kubikk.

MZ levde i beste velgående bak «Jernteppet», og det ble eksportert sykler til den «frie verden», inntil merket forsvant for så å gjenoppstå som MuZ i 1993, da med motorer fra Yamaha som drivpakke. Jernteppet var nå borte, og fornyelsen var «et must» om de skulle unngå å ende på historiens skraphaug!
