logo

ClassicMC.no

Harley-Davidson WL750 m.Steib

Harley-Davidson1943
Harley-Davidson WL 750 m.Steib-vogn

Harley-Davidson WL750 ble en svært populær modell fra Milwaukee, og den første årgangen av den nye 750n lansert i 1937. Stikkord som beskriver nykommeren var bl.a. oppgradert motor og et nytt flott design.

Den sideventilerte twinnen på 750 kubikk var svært populær, og egnet seg godt til å trekke sidevogn. Med ca 25 hk og 3-trinns girkasse med håndsjalting på bensintanekn, lå toppfarten på WL750 på rundt 105 km/t. Harley-Davidson produserte motoren nærmest uforandret fra 1937-1973, og den ble bl.a. benyttet i 3-hjulingen Harley-Davidson Servi-car. WLA 750 ble forøvrig en svært viktig mc for de allierte styrkene under 2.verdenskrig, og det ble produsert ca 90.000 militære eksemplar fordelt på de to utgavene WLA og WLC. Da krigen var slutt og amerikanske soldater vendte hjem, var de mange av de som kjøpte seg en WL750. Modellen var lett tilgjenglig, og det linjelekre designet appelerte til unge menn med frihetstrang.

Steib

Steib var en av mange sidevognsprodusenter, og holdt til i Nuremberg i Tyskland. Fabrikken laget sidevogner fra slutten av 1920-tallet og til ut på 1950-tallet. Sidevognene til Steib var universale, og kunne dermed monteres på de fleste motorsykler. Frem til 1960 var motorsykkel med sidevogn et populært fremkomstmiddel. Ekvipasjen kunne transportere inntil 4 personer, og var langt rimeligere sammenlignet med bilen. Da Mini og Fiat 500 kom i salg fikk imidlertid sidevognsekvipasjene tøff konkurranse. De små bilene kunne frakte en familie på fire, tørt og trygt over lengre distanser. Etter hvert kom bilen til å ta over helt for sidevognssyklene, og de fleste sidevognsprodusentene la ned virksomheten, med noen unntak.

0/0