Gilera 50 Trial 5V

«Gilera mopeds with the big bike appeal” var slagordet i Gileras salgsannonser fra midten på 1970-tallet. For mange 16-åringer var det ingen over og ingen ved siden av deres nyanskaffede Gilera 50 Trial 5V.

Røft design
Barsk som en off-roader og i friske farger, oftest blå eller gul, var Gileraen mopeddrømmen for mange ungdommer på 1970-tallet. Med høytliggende eksosanlegg, knastedekk og cross-styre ga modellen et inntrykk av å være større enn den egentlig var.

Etablert i 1909
Gilera ble etablert av Giuseppe Gilera i byen Arcore I Italia I 1909. Giuseppes maskiner var lenge blant det ypperste av italienske motorsykler, og Gilera bet godt fra seg både på landeveiene, og ikke minst på racerbanene. Allerede i 1935 tok de i bruk 4-sylindrede motorer, og best kjent er nok Gilera 500 Rondine, en 4-sylindret kraftpakke med doble overliggende kammer, kompressor og vannavkjøling. Med en effekt på hele 80 hk og en toppfart på svimlende 230 km/t var Gilera så definitivt å regne med, og med 500-kubikkeren tok Gilera hjem 1.plassen i Moto GP i 1950, 1952, 1953, 1954, 1955 og 1957.

Gilera: sertifikatfrie motorsykler
Nå er linjen fra 500 Rondine til 50 Trial lang men ikke desto mindre interessant, fordi 50-kubikkeren var for mange norske 16-åringer det 500-kubikkeren var for italienske racingfans, ultrapopulær. Gilera 50 Trial 5V var med sitt design en ganske så røff og tøff moped, egnet både til landeveien og til ferdsel på grusveier, og gruslagte veier var fortsatt vanlig i kongeriket ved inngangen til 1970-tallet.

Markedsført som "Sertifikatfrie motorsykler"
Det er verdt å merke seg at moped-markedet ved inngangen til 1970-tallet var preget av europeiske merker som bl.a Gilera, Vespa, Puch, Zundapp, Kreidler og ikke minst Tempo. Gilera ble overtatt av Piaggio-konsernet i 1969, men fabrikken i Arcore ble ikke nedlagt før i 1993. Piaggios to bein i mopedsegmentet var Vespa og Gilera. Både Vespa 50S, Gilera 50TS og Gilera 50 Trial 5V ble markedsført i Norges som «sertifikatfrie motorsykler». Store ord om små, men barske 2-hjulinger!










0/0