Kawasaki GPz1100

Med GPz1100 lot Kawasaki virkelig "The good times roll". Nå skulle Honda CB900F parkeres, og et nytt kapittel i fortellingen om kappløpet mellom de fire store fra Japan ble skrevet. Året var 1981, og Kawasaki var atter en gang ett skritt foran konkurrentene.












0/0
Arven fra Z1-900 ble både tøff og utfordrende for Kawasaki å bære. Da modellen kom i 1972 knuste den Honda CB750Four på alle parameterne, hvilket også var målsetningen. Z1-900 fikk etter hvert sin oppfølger i Z1000, og den igjen ble avløst av Z1000J. Deretter var det duket for GPz-serien, og nettopp her finner vi 1100-kubikkeren som skulle utfordre bl.a. HondaCB900F, Suzuki GSX1100 og Yamaha XS11000.

Digital Fuel Injection
Med 1100-kubikk som utgangspunkt tok Kawasaki mål av seg å legge bak seg sine tre konkurrenter fra samme øy. Dermed var slagvolumet på plass, og nå gjenstod det bare å få fyllt forbrenningskamrene på en effektiv måte for å sikre tiltrekkelig motoreffekt. Det gjorde Kawasaki gjennom å vise vei inn i fremtiden hva angikk teknologi, og GPZ1100 var en av de første serieproduserte motorsyklene i verden som fikk elektronisk bensininnsprøyting, omtalt som Dfi. Teknologien som var utviklet av Bosch, og brukt av Nissan, ble utprøvd av Kawasaki allerede i 1980 på modellen Z1000H. Det var mer effektivt enn forgassere, og ble nå tatt i bruk på GPz1100. Dette sikret en effekt på 108 hk, som igjen sørget for at speedometernåla, på stram wire, ikke stoppet før på 225 km/t.

GPz i utvikling
Den første versjonen av GPz1100 kom i 1981, og fikk modellbetegnelsen B1. Denne hadde mye til felles med Kawasaki Z1000J, men med noen forsterkninger i chassiset. I 1982 kom B2 med de første oppgraderingene som bl.a. bestod av styrekåpe, lcd-lamper på instrumenbordet, bedre demping, et oppgradert bensininnsprøytingsystem, og dekk fra Dunlop i stedet for Bridgestone.

Uni-track og anti-dive
I 1983 kom GPz1100 i helt ny innpakning i form av modellen med betegnelsen A-1. Her snakker vi om mer enn en liten makeover. Designet var helt nytt, og modellen fikk moderne demperteknologi med uni-track bak og anti-dive foran. Kåpen var større og mer aerodynamisk, og både bensintank, sidedeksler og fastback var redesignet på en slik måte at de visuelt hang sammen. Motoren var også freshet opp, og ytelsen lå nå på 120 hk.

Utkonkurrert av sin egen 900-kubikker
1984 er et merkeår i Kawasakis mc-produksjon. Dette året kom GPZ900R, og modellen ble verdenskjent for sine fartsressurser i filmen "Top Gun" (1986) med Tom Cruise i salen. Nå skulle alle ha den nye vannavkjølte superbiken, og siste versjon av GPz1100, A-2, ble faset ut til fordel for 900-kubikkeren, modellen som tok Kawasaki forbi den magiske 140 mph-grensen, og som nok engang levde opp til slagordet fra Kawasaki om at du skulle "Let the good times roll".
