Kawasaki 250 A1 Samurai

Blant de mindre Kawasaki-modellene som kom i salg rundt midten av 1960-tallet finner vi 2-takteren med det kampklingende navnet «Samurai». Uten å bli for opptatt av metaforer og morsomme ordspill våger jeg likevel å se modellen som et «sverd» mot konkurrentenes modeller, og da særlig de europeiske mc-produsentene.

Den vesle 2-takteren var direkte medvirkende til å utkonkurrere de tradisjonsrike mc-merkene fra Tyskland og England, og Kawasaki svingte "Samuraisverdet" hardt og brutalt i kampen om mc-kundene.

Med A1 Samurai tok Kawasaki for allvor steget inn på den internasjonale mc-scenen. Det skal sies at Kawasakis egen 4-takter W1-650 både større og sterkere på papiret, men sammenlignet med konkurrentene var den for treg og tungkjørt.

Et annet «drawback» for W1-650 var at den til forveksling lignet på BSAs twin A7. Dette var imidlertid ingen tilfeldighet fordi Kawasaki rettet blikket i retning de engelske modellene da de designet W1-650.

Meguro
Kawasakis oppkjøp av Meguro medførte at de overtok en portefølje av modeller som var for «baktunge» mht. både effekt og design. Kawasaki trengte nå sårt til en ny modell som var raskere og mer lettkjørt for å få fotfeste i det største markedet som var USA. Her kom A1 Samurai til å spille en viktig rolle.

Honda hadde allerede et solid fotfeste med Benly, og «inngangsbilletten» til Kawasaki ble dermed en liten 2-takter. Publikums oppmerksomhet ble fanget gjennom markedsføring av den vesle 250-kubikkeren.

Stram wire gjennom Texas
I 1966 tok Kawasakis ingeniører med seg en prototype av A1 over til USA. Der testkjørte den amerikanske roadracingføreren Larry Beall sykkelen fra Oklahoma, gjennom Texas og til New Mexico. Sykkelen viste seg å være lynrask, lettkjørt og pålitelig, og Kawasaki besluttet derfor å sette A1 Samurai i produksjon bare måneder etter testløpet.

Kombinasjonen lav vekt, høy ytelse og sportslig design slo an hos den yngre garde av mc-førere, og Kawasakis parkerte glatt sine engelske utfordrere. Hva kunne egentlig en tung, treg og oljelekkende 4-takter stille opp med i kampen mot en lettkjørt og lynrask 2-takter som attpåtil var driftssikker? Nada! Dermed var Kawasaki på vei opp og frem.

Kawasaki på vei mot toppen
Ved inngangen til 1970-tallet var Kawasaki, godt hjulpet av Samurai A1, oppfølgeren A7, og ikke minst trippelen H1-500 Mach III, i ferd med å etablere seg med et omdømme som produsent av de raskeste motorsyklene. Motorsykkel handlet den gangen, akkurat slik som i dag, i stor grad om fart og spenning! På disse to parameterne har Kawasaki «levert», helt siden inngangen til 1970-tallet, og frem til dags dato. For som de sa i reklamen den gangen; "Let the good times roll".
Tekniske data Kawasaki 250 A1 Samurai, 1970-modell:
Motor: 2-sylindret 2-takter
Slagvolum: 247 ccm
Kompresjon: 7.0:1
Effekt: 31 hk v.8000 omdr.
Forgasser: 2 x Mikuni VM22
Start: Kick
Ant.gir: 5
Dekk foran: 3.00 x 18
Dekk bak: 3.25 x 18
Tank: 13.5 liter
Vekt: 154 kg
Toppfart: 160 km/t
